John de Mol verkoopt Talpa aan ITV voor half miljard
De voorwaardes voor de bonus van 600 miljoeno euro zijn dat Talpa de komende acht jaar een "significante winstgroei" moet bewerkstelligen en dat mister De Mol himself gedurende deze tijd betrokken blijft bij de business. Dat laat ITV weten in een persbericht.
Talpa is bekend van programma’s als The Voice en Utopia. Het productiehuis heeft 75 shows lopen in meer dan 180 landen. Talpa was al langer met ITV in onderhandeling over een overname. John de Mol zegt dat "van alle mogelijke partners ITV het beste bij ons past". Hij zegt verder dat de overname voor hem persoonlijk betekent dat hij zich "geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content". Het dagelijks bestuur van Talpa lag en ligt in handen van CEO Pim Schmitz.
Het Nederlandse productiehuis had vorig jaar een omzet van 233 miljoen euro met een ebita van 61 miljoen euro. De nieuwe aankoop past in de internationale ambitie van ITV. “Great content is at the heart of ITV’s growth strategy and the acquisition of Talpa builds on the success of our international content business and is absolutely in line with our desire to create and own formats that travel," zegt CEO Adam Crozier.
De radiozenders van Talpa, 538 en Slam!FM, en het belang in SBS Nederland worden niet verkocht. Die blijven in handen van het moederbedrijf van het productiehuis, Talpa Holding.
De definitieve overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en wordt in het tweede kwartaal van 2015 verwacht.
Het Amsterdamse kantoor van Freshfields Bruckhaus Deringer stond Talpa juridisch bij met de verkoop. Harald Spruit is de partner die hierbij was betrokken. De verkopende partij ITV huurde een team van advocatenkantoor Slaughter & May in dat geleid werd door Paul Dickson.