Jefferies, ABN AMRO en UBS adviseren bij LBi deal van 416 miljoen euro

Zakenbankiers van Jefferies International en ABN AMRO adviseren digitaal reclamebureau Lost Boys International (LBi) bij de overname door de Franse communicatiereus Publicis Groupe voor €416 miljoen. Jefferies adviseert het management van LBi. ABN AMRO verzorgt de fairness opinion voor de raad van comissarissen. UBS adviseert de koper.
Het team van ABN AMRO staat onder leiding van Head of M&A Advisory Martijn Arlman. Hij werk samen met Managing Director Corporate Finance Diny de Jong, executive Director Mark Zuidema, Associate Director Hugo Feis en Associates Joris Schuit en Sanne Blom. 
Voor ABN AMRO is het de vierde M&A deal van meer dan €100 miljoen dit jaar. Eerder adviseerde het bij de overname van de Philips Campus door een consortium van Marcel Boekhoorn voor €373 miljoen en adviseerde het M&A team TKH bij de overname van Augusta Technologie. In mei adviseerden Hugo Peek, Diny de Jong en Dennis van Zijl KPN bij de miljardendeal met America Movil. 
Concurrentiestrijd 
LBi was tot voor kort één van de laatste grote onafhankelijke digitale reclamebureau’s. Op de digitale reclamemarkt wordt hard gestreden om marktaandeel. Eerder dit jaar kocht reclame- en communicatiegigant WPP het digitale bureau AKQA voor $540 miljoen. WPP heeft ook naar een overname van LBi gekeken. Volgens de Financial Times zijn er meerdere potentiële kopers bij LBi op bezoek geweest. Ook Aegis en Omnicom toonden interesse. 
Publicis betaalt tien keer EBITDA voor LBi. Volgens Publicis CEO Maurice Levy ligt deze multiple lager dan bij de overname van AKQA door concurrent WPP. Dat meldt de Financial Times. Analisten van de Deutsche Bank hebben berekend dat WPP 12,8 keer de EBITDA van AKQA heeft betaald.
 
Gerelateerde artikelen