It’s the price, stupid

Het gaat niet goed met de fusie- en overnamemarkt. De markt ligt op z’n gat, zo kunnen we de laatste tijd lezen in de kranten en vakpers. Toch is het aardig om eens te kijken wat het dan precies is waardoor de markt hapert. En één ding wordt dan al snel duidelijk. Financiering is niet echt het probleem. Er zijn bij zowel veel bedrijven als Private Equity partijen vaak meer dan voldoende middelen aanwezig.
Door Maarten Vijverberg, partner bij Boer & Croon Corporate Finance en lid van het bestuur van Boer & Croon.  
 
Geïnteresseerde kopers zijn er eveneens, en er zijn voldoende ‘pareltjes’ op de markt om overgenomen te worden. Het feit dat partijen die acquisities begeleiden in deze tijd bepaald niet stil zitten, bevestigt dit laatste nog maar eens. Er is voor hen voldoende werk en bedrijvigheid. Het probleem is echter dat de daadwerkelijke transacties maar mondjesmaat tot stand komen. Dat is dus niet het gevolg van te weinig financiering of te weinig interesse. Dat gaat over de prijs. Waar tot voor enkele jaren geleden de vraag- en aanbodprijs bij de aanvang van een traject gemiddeld zo’n vijftien procent uit elkaar lagen en men elkaar uiteindelijk in het midden ergens trof, is dat nu anders. Men begint niet met vijftien procent verschil, men eindigt ermee. De kloof is dan ook vaak te groot om te overbruggen, waardoor de deal niet doorgaat. 
De reden dat koper en verkoper elkaar maar moeilijk kunnen vinden in de prijs, heeft alles te maken hun termijnvisie en risicoperceptie. Verkopers zijn wat de prijs betreft meer gericht op resultaten in het heden en de nabije toekomst. “Mijn bedrijf is toch winstgevend en is de prijs dubbel en dwars waard”, zo wordt vaak gezegd. Kopers kijken echter verder vooruit en zien de economische bui al hangen. “Wie zegt mij dat dit bedrijf over een paar jaar ook nog winst maakt? Wie weet wat de economie gaat doen?” Kortom: transacties lopen stuk op prijsverschil omdat kopers niet bereid zijn hoge prijzen te betalen en verkopers vasthouden aan hun prijs.
 
En dit mechanisme gaat niet alleen op voor strategische kopers die ook voorheen vaak niet bereid waren de hoofdprijs te betalen. Dat geldt inmiddels ook voor Private Equity. Ook zij zien veel meer risico en zijn voorzichtiger geworden met hun geld. Wie wil verkopen, zal eenvoudigweg water bij de wijn moeten doen. Het feit dat de koers-winstverhoudingen van bedrijven in de afgelopen jaren – met een korte opleving in 2011 – alleen maar lager zijn  geworden, illustreert dat dit de nieuwe realiteit is. Hiermee is er nu echt sprake van een kopersmarkt. En de prijsontwikkeling is navenant. 
 
 

Blijf wekelijks op de hoogte. Meld u aan voor de gratis MenA.nl nieuwsbrief.

Word lid van de M&A Community: meer kennis, meer deals

 

De M&A Community is hét platform voor professionals in M&A, Private Equity en Corporate Finance. Leden van de M&A Community zijn welkom op M&A Cafés, M&A Masterclasses en het Private Equity Summit. Leden hebben toegang tot unieke kennis via de M&A Database, M&A Magazine en de MenA.nl nieuwsbrief. Leden hebben meer kennis en doen meer deals. Word dus lid.

Meer weten? Neem gerust contact op met M&A Community Managers.

 

Gerelateerde artikelen