Investeerder CVC en CEO stomen Stage klaar voor artistieke groei 

Joop van den Ende verkocht in 2015 een meerderheid van de aandelen in musicalproducent Stage Entertainment aan private-equitybedrijf CVC Capital Partners. Aan creativiteit was er geen gebrek, maar het bedrijf behaalde geen goede resultaten. Dat is nu wel anders. Wat is er veranderd?

“Het DNA van het bedrijf komt van de ondernemer. Stage was heel goed in het runnen van musicals, maar alles wat eromheen hangt kon beter. Joop heeft altijd het gevoel gehad dat het beter kon”, reflecteert de voormalig CEO Just Spee van Stage. Sinds 1 mei is hij voorzitter van de raad van commissarissen. Dat was ook de conclusie van Van den Ende, die mede daarom in 2015 een meerderheid van de aandelen in het bedrijf heeft verkocht aan CVC en instemde met een reorganisatie. Just Spee, daarvoor verantwoordelijk voor een herstructurering van Endemol, werd benoemd als CEO en ging aan de slag. 

“Stage zat niet in een financiële crisis, maar de resultaten konden veel beter”, zegt Spee. Hij constateerde dat iedereen baat had bij het werk van Stage, behalve het bedrijf zelf. “De bezoekers profiteren van de mooiste theaters, de licentiegevers van professionele producties, de leveranciers van een goede klant en de gemeenschap van een goedlopend theater in de stad. In Hamburg is het theaterbezoek een van de belangrijkste economische factoren. Wij stonden voor de taak om de processen zo te professionaliseren, dat we er als bedrijf zelf ook iets aan overhouden.”

Voorspelbaarheid vergroten
Het team van Spee heeft meerdere veranderingen doorgevoerd. Het leeuwendeel was gericht om de voorspelbaarheid van de resultaten te vergroten. Hiervoor is begonnen met de basics, zoals de invoer van eenzelfde ERP-systeem voor alle kantoren en theaters van Stage. Dit gaf het management de mogelijkheid beter de resultaten van het bedrijf in te zien en te sturen op een forecast. Hier speelt de schaal van Stage een belangrijke rol. “Deze industrie kent een lage voorspelbaarheid op het niveau van één theater of één productie, maar als je twintig theaters hebt neemt de voorspelbaarheid toe”, zegt Spee. Althans, als je dat goed managet. Bij Stage worden de verschillende regio’s nauwkeurig op elkaar afgestemd. “Eén keer in de drie maanden mogen ze in een regio de forecast veranderen. Als bijvoorbeeld Duitsland naar beneden wil, dan gaat Nederland omhoog.” In de praktijk pakt dat goed uit. “We weten begin maart wat het resultaat aan het einde van het boekjaar eindigend op 31 juli zal zijn.”

Om de voorspelbaarheid te vergroten moet Spee soms ook nee verkopen. “Dit bedrijf zit vol creatieve mensen. Die willen graag mooie producties draaien en zijn daar heel goed in, maar dat kan niet altijd. Dan moet je eerlijk zijn.” De bereidheid onder de werknemers om mee te gaan in de veranderingen was groot. Iedereen begreep dat het bedrijf financieel gezond moest zijn om te kunnen blijven investeren in nieuwe producties en theaters. “Maar dan moet je wel boter bij de vis leveren. Nu halen we met de bestaande shows betere resultaten en kunnen we ook nieuwe theaters kopen. Dat zien mensen en ze vinden dat mooi.” 

Artistieke multiples
In sommige gevallen viel het belang van de investeerder exact samen met de artistieke kant van het bedrijf. Het summum van het musicalwezen is het maken van eigen producties. “Eigen producties hebben een groot risico. Je investeert veel en de kans op een flop is relatief groot, maar het vergroot wel de waarde van jouw bedrijf. Investeerders kunnen een hogere multiple vragen voor een bedrijf met eigen producties.” Ongeveer tien procent van de omzet van Stage komt uit zelfontwikkelde musicals. 

Investeringsmanager Ivo Lurvink van CVC was vooral aan het begin van het investeringstraject betrokken bij de procesoptimalisatie bij Stage. “We hebben bij het aangaan van de investering afgesproken wat we willen bereiken. CVC heeft de rust en het vertrouwen dat het plan uitgevoerd wordt. Zij zijn redelijk hands-off, zeker zolang het goed gaat.” Lurvink is dus tevreden met een goedlopend en voorspelbaar bedrijf. Van den Ende en de medewerkers hebben ook hun zin, want die zien continuïteit en een groeiende investering in artistieke producties. En als iedereen tevreden is, is Chief ‘Enabling’ Officer Spee dat ook.

Lees ook:
Arthur de Bok volgt Just Spee op als CEO van Stage Entertainment
Producent The Lion King maakt zich klaar voor consolidatieslag musicalmarkt

In M&A Magazine Q2 2017 verschijnt een uitgebreid interview met CEO Just Spee en op 7 juni spreken Spee en Ivo Lurvink van CVC op het Private Equity Summit.
 

Gerelateerde artikelen