Internet of things wordt grote overnamemarkt

De verwachting is dat de markt rondom Internet of Things in 2020 al 300 miljard dollar groot zal zijn. Tegen deze achtergrond is het begrijpelijk dat de overnamemarkt in dit domein hot is, schrijven Jeroen Valk, partner bij KPMG Corporate Finance, en collega Julie Koegenboeg in een artikel. Dat blijkt onder meer uit de recente overname van Freescale door de Nederlandsche chipfabrikant NXP.
Slimme thermostaten die de consument helpen geld te besparen op de energierekening. Connected cars die voorspellen wanneer er onderhoud nodig is. Straatverlichting die reageert op het verkeer op straat. Het zijn maar een paar voorbeelden van vernieuwingen die allemaal zijn te vatten onder het containerbegrip Internet of Things (IoT).
Miljarden apparaten worden via internetverbindingen aan elkaar geknoopt en krijgen zo nieuwe toepassingen. Een internetverbinding is immers in feite het ‘nieuwe normaal’ geworden: het is tegenwoordig een basisfunctie van ieder apparaat, van groot tot klein. De echte vraag die bestuurders en strategen zich moeten stellen is niet óf apparaten met internet worden verbonden maar wat dat voor nieuwe toepassingen mogelijk maakt en hoe zij de daarmee samenhangende kansen kunnen grijpen.
Deal van 40 miljard
De belofte van het IoT beslaat een breed terrein: van smart homes en smart cities tot smart cars en toepassingen in de industrie. En de belofte is ook in financiële zin groot: Gartner schat dat het in 2020 al zal gaan om een markt van 300 miljard dollar. Tegen deze achtergrond is het begrijpelijk dat de overnamemarkt in dit domein hot is. In 2014 werd 14 miljard dollar uitgegeven aan 60 bedrijven in de IoT-markt. En deze week – voordat dit artikel werd geschreven – nam chipfabrikant NXP zijn rivaal Freescale over in een deal die 40 miljard dollar waard is. De twee bedrijven hebben volgens Het Financieele Dagblad hoge verwachtingen van IoT. Als de IoT-ontwikkeling zich doorzet, kunnen ze chips op termijn aan nog veel meer bedrijven verkopen: van stoftuiger- tot wasmachinefabrikanten.
 
De impact van het IoT is groter dan soms wordt verondersteld. Jeroen Valk, Partner bij KPMG Corporate Finance licht een bekend voorbeeld toe van hoe verhoudingen op zijn kop kunnen worden gezet: “Streaming televisiediensten zoals het miljardenbedrijf Netflix krijgen nieuwe kansen die alleen maar mogelijk zijn omdat steeds meer tv’s zijn verbonden met internet.”
Samsung spoort beleggers aan
Dat de markt hot is, blijkt uit talrijke recente voorbeelden, aldus Julie Koegenboeg, manager bij KPMG Corporate Finance. “Samsung vertelde beleggers 100 miljoen euro te investeren in ontwikkelaars van IoT-diensten. En Sigfox haalde 100 miljoen euro aan financiering op om een nieuw netwerk aan te leggen en zo de connectie tussen slimme apparaten mogelijk te maken. Het bedrijf wordt daarmee nu gewaardeerd op 1 miljard euro. Wat we ook zien is dat er steeds meer ‘brancheoverstijgende’ deals plaatsvinden. Zo kocht Vodafone het Italiaanse Cobra, een bedrijf dat actief is in de technologie voor auto’s. De reden: end-to-end services kunnen aanbieden aan klanten. Bovendien kocht Samsung onlangs SmartThings, een open platform voor smart homes.” Er is dan ook sprake van een verkopersmarkt in dit domein en het is onvermijdelijk dat dat gepaard gaat met hoge multiples. Valk: ”Multiples van gemiddeld 13x tot 15x EBITDA zijn niet ongebruikelijk.”
Wat maakt deze markt nu zo aantrekkelijk? Koegenboeg: “De markt voor IoT-services heeft veel groeipotentie met verdienmodellen die veelal een maandelijkse vaste stroom aan omzet genereren en daardoor de interesse wekken van private equity-partijen die tevens mogelijkheden zien voor “buy and build”-strategieën. Ook het bedrijfsleven zelf is actief en lijkt het alternatief van de acquisitie te prefereren boven het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten – een breuk ten opzichte van het verleden waarin bijvoorbeeld telco’s vooral inzetten op allianties met Tech partners, zoals bijvoorbeeld KPN met Mausternaut, een bedrijf dat software oplossingen levert voor voertuigtracking en ondersteuning van mobiele medewerkers.” 
Niet geremd door landsgrenzen
Gaat de markt richting oververhitting? Dat is altijd lastig te zeggen en bovendien verschilt het sterk van geval tot geval of de hoge multiples gerechtvaardigd zijn. Er is wel een universele ‘waarheid’ over de IoT markt: de schaalbaarheid van diensten en concepten is vaak groot. Een partij die een unieke propositie heeft kan in korte tijd de hele wereld bedienen en weet zich niet geremd door landsgrenzen. Een voorbeeld daarvan is Nest, de slimme thermostaat van Google die de wereld in hoog tempo als speelveld is gaan beschouwen. 
Het succes van een dienst of concept in het IoT domein staat of valt met de waardering van klanten voor de service. Wie de extreme verwachtingen van klanten kan inlossen is de grote winnaar. Goed is daarbij niet goed genoeg. Alleen het beste aanbod heeft een kans te overleven. Wie onderweg een steekje laat vallen is al gauw uit de gratie omdat een andere partij de consument nog beter weet te bedienen en dat snel kan opschalen. Het is dan ook een kwestie van scaling or failing in deze markt. 
De risico’s zijn hoog. De kansen ook. Wie in staat is om vooruitstrevend te blijven in het bedienen van klanten heeft het voor het zeggen. Dat aspect dient dan ook meer dan ooit zwaar mee te wegen in het oordeel of een acquisitie gerechtvaardigd is. En tegen welke prijs. Daarbij komt ook nog een ander belangrijk aspect om de hoek kijken volgens Koegenboeg: “Privacy en de bescherming van persoonlijke gegevens zijn serieuze risico’s waar goed naar moet worden gekeken. Maar feit blijft: dit domein biedt grote kansen voor fusies en overnames. De groeipotentie is groot en dat zal ook de interesse van investeerders de komende jaren aan blijven wakkeren.”
Gerelateerde artikelen