ING, Allen & Overy en De Brauw dealmakers bij overname BrandLoyalty

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:02
De zakenbank van ING en advocatenkantoor Allen & Overy adviseren promotiebedrijf BrandLoyalty bij de verkoop van een aandeel van 60% aan het Amerikaanse Alliance Data Systems (ADS) voor 267 miljoen euro (360 miljoen dollar). De koper heeft De Brauw Blackstone Westbroek ingeschakeld als juridisch adviseur en doet de deal zonder zakenbankiers. KPMG verzorgt de vendor due diligence en voor tax advisory is een team van EY ingeschakeld.
“We zijn gebeld en on the spot ingehuurd tijdens kennismaking”, zegt M&A partner Jan Louis Burggraaf (foto rechts) over de betrokkenheid van Allen & Overy bij de deal. Hij geeft leiding aan het team van Allen & Overy, dat verder bestaat uit Gijs Linse, Katinka Middelkoop, Rens Bondrager, Sophie Hoogenberg en Samuel Garcia Nelen.
 

"We hebben samen met de aandeelhouders, het managementteam en ING Corporate Finance fantastisch samengewerkt aan deze mooie transactie", zegt Burggraaf. "De piketpalen waren aan het begin door de CEO’s stevig in de grond geslagen. Wat resteerde voor ons als adviseurs was een zorgvuldige uitvoering. Het is niet een eenvoudige recht-toe-recht-aan 100 procent verkoop. Partijen hebben heel bewust besloten om juridisch en economisch de belangen voor de komende jaren parallel te houden. Het earn-out element is niet gekozen als nadrukkelijke wens van één van de partijen, maar doet in dit concrete geval recht aan de wensen van beide partijen." 
 
Het team van ING Corporate Finance staat onder leiding van managing directors Robert Specken en Marc Steer. Zij werken samen met Maarten Goeman, Bas de Goeij, Floris Pot en Remko Lont.  
Paul Cronheim is de jurisch adviseur voor ADS namens De Brauw Blackstone Westbroek. Hij werkt samen met Annabelle Vos, Nathan Ostrander en Frederik Veldhuijzen.
 
Groei en expertise 
Voor de ADS is de overname van BrandLoyalty een uitbreiding van hun Europese marktaandeel en een kans om te profiteren van de expertise die het het Brabantse bedrijf heeft opgebouwd. BrandLoyalty kan profiteren van de kennis van ADS gebied van data-analyse.
ADS ontwikkelt loyaliteitsprogrammas en andere marketingoplossingen. Het is onder andere bekend van het Air Miles programma. ADS koopt via dochterbedrijf LoyaltyOne een aandeel van 60% in het Brabantse BrandLoyalty en hebben daarbij de optie bedongen om vier jaar later de resterende 40% te kopen. BrandLoyalty is gevestigd in Den Bosch en is volgende de koper de grootste en meest succesvolle ontwikkelaar van loyaiteitsprogrammas buiten Noord- en Zuid Amerika.
 
Bij het BrandLoyalty werken 400 mensen, in 2012 boekte het een bedrijfsresultaat van 45 miljoen euro op een omzet van 363 miljoen euro.
 
Gerelateerde artikelen