IT-leverancier Infotheek versnelt groei met investeerder Altor

De groei van IT-leverancier Infotheek versnelt onder de vleugels van de Zweedse investeringsmaatschappij Altor. “Nemen wij niet over, dan doet een andere partij dat.”

De Leidse leverancier van ICT-apparatuur Infotheek maakte vorige week opnieuw een acquisitie wereldkundig. Centralpoint.nl werd voor een niet nader te noemen bedrag volledig ingelijfd. Sinds de Zweedse investeringsmaatschappij Altor ruim een jaar geleden aan boord kwam, worden de buy & build-ambities van Infotheek nog vlotter gerealiseerd. In 2015 werden al zelfstandig drie overnames gedaan, terwijl vorig jaar in acht maanden tijd evenveel acquisities plaatsvonden. Dit jaar staat de teller met branchegenoot Scholten Awater uit Nijmegen en het Amstelveense Centralpoint.nl op twee. M&A-director Stephan Derksen leidt de overname-exercitie van de Nederlandse IT-leverancier. M&A Community belde met Derksen die medeverantwoordelijk is voor de strategie van het bedrijf.

Sinds vorig jaar is Altor aan boord, waarom is gekozen voor een buitenlandse investeerder?
“Daar is niet specifiek naar gekeken. We hebben in april 2016 voor Altor gekozen omdat zij zich gecommitteerd hebben aan onze buy & build-strategie. Er was een klik en match en zij voldeden aan de wensen en eisen van de aandeelhouders. Voor een Nederlandse organisatie die ook Europees actief is, is het fijn dat deze investeerder een wijd blikveld heeft.”

Wat gaat met de nieuwe aanwinst Centralpoint.nl gebeuren?
“We starten na goedkeuring van de ACM met de post-merger integratie. We willen onze online groei versnellen, zowel via online webshops als met custom portals, die zich specifiek op een klant richt. Daar kan een grote efficiëntieslag gemaakt worden. Centralpoint.nl zal ons verder helpen op weg met hun platform en kennis. Wij willen die groep bereiken die via de traditionele verkoopkanalen als de telefoon minder goed te bedienen is. Bovendien staan de marges in onze markt onder druk en kunnen we onze klanten online met een lagere cost per order van dienst zijn. Samen met de eerdere acquisitie van Scholten Awater (afgelopen april) bouwen we verder aan de klantpiramide en verstevigen ons marktaandeel.”

Uit onze deal-database blijkt dat Infotheek vaak terugvalt op de vertrouwde M&A-adviseurs uit de regio Den Haag. Hoe ziet die rolverdeling eruit?
“Sinds 2009 adviseert M&A-adviesbureau Hogenhouck Infotheek op het gebied van medewerkers certificaat programma’s. Vervolgens is Hogenhouck doorgegroeid in de rol van corporate-finance-adviseur in zowel verkoop als aankoop trajecten. Ook werken we al sinds jaar en dag nauw samen met BarentsKrans, die het overnameproces van A tot Z begeleiden. Voor Accuracy geldt hetzelfde op het gebied van financiële en commerciële due diligence. Recentelijk zijn we ook met EY (financieel due diligence en tax) en Loyens & Loeff (acquisitiefinanciering) gaan werken.”

Hoe draait een 25-jarig ICT-bedrijf nog altijd mee in deze tijd?
“Infotheek is al sinds 1991 actief met de verkoop van gebruikte apparatuur. Inmiddels zijn wij op dit gebied niet alleen marktleider in Nederland maar in heel Europa. Het concept rondom het refurbishen van gebruikte goederen hebben wij in de afgelopen jaren verder uitgebouwd. Het bedrijf is in staat gebleken om zichzelf meerdere keren opnieuw uit te vinden, mede door een hoge mate van ondernemerschap. Waar we in het verleden voornamelijk organisch groeiden hebben we in de afgelopen jaren een buy & build-strategie vormgegeven. De winstgevendheid heeft ons in staat gesteld om ook in economisch mindere tijden te investeren en acquireren. Nu zijn we actief met een combinatie van organische groei en acquisities.

En op gebied van innovatie?
"We volgen continu de trends in de markt en proberen op het juiste moment met vernieuwende concepten een positie te verkrijgen, zoals in de HaaS-sector (Hardware as a Service). De klant kan alle producten kopen of huren voor een vast maandbedrag. Die apparatuur kopen we na een afgesproken periode weer terug om ze vervolgens op te knappen en aan een volgende klant te leveren. Dat is revolutionair. Vroeger deden leasemaatschappijen dat puur als financiële dienstverlener. Infotheek levert bijbehorende diensten zoals garantie, inruil, beheer of installatie en doet dus inkoop en renovatie van producten. Daarin onderscheiden we onszelf. Zo verbeteren we tevens onze CO2 footprint voor gebruikte apparatuur.”

Is de Nederlandse markt al verzadigd?
“Nee, daarom hebben in Nederland ook een duidelijke M&A-strategie. In het buitenland is de consolidatieslag al een tijd gaande. De Nederlandse markt is daarentegen nog niet verzadigd, die is nu nog erg gefragmenteerd. Veel collega’s in de markt staan onder druk als gevolg van prijs en marge erosie. Investeren blijft noodzakelijk. Je kiest voor schaalvergroting of voor een specialistische nichepositie. Die keuze is in de huidige markt nog mogelijk. Volgens de Kamer van Koophandel zijn er in Nederland meer dan 10.000 resellers van IT-hardware. De een heeft een omzet van 2 miljoen, de ander van 20 miljoen euro. Nemen wij niet over, dan doet een andere Nederlandse danwel buitenlandse partij dat. Bij een overname kijken we tevens naar geografisch expansie, zoals bij branchegeoot CORE10 uit Noorwegen. Een acquisitie moet voor ons liefst ook bijdragen aan het versterken van onze positie in circulaire IT. Ook moet een overname terugkerende inkomsten mogelijk maken om de omzet voorspelbaarder te maken.

Hoe groot zijn jullie in Europa?
“We verwachten in 2017 een groepsomzet te behalen van meer dan 700 miljoen euro. We verkopen onze producten en diensten in de EU en zitten gevestigd met meerdere kantoren in zo’n vijftien landen. Door de recente overnames willen we uiteindelijk een leidende positie opbouwen met twee merken, enerzijds in verkoop aan end-users, de zakelijke eindgebruikers, en anderzijds in de reseller-markt door onze producten en diensten te verkopen aan andere IT-leveranciers.

Dendert de overnametrein in 2017 net zo hard door als vorig jaar?
“We zijn nu druk met alle integratieactiviteiten en daar ligt momenteel de volledige focus. Een overname doen betekent ook versnellen en vergroten van marktaandeel of geografische expansie. We hebben een aantal vaste namen op een lijstje. We zullen niet weg lopen voor eventuele overnamemogelijkheden.”

Lees ook:
Vertrouwde M&A-adviseurs loodsen Infotheek naar volgende acquisitie

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen