Informational leverage vergroot kans op succes bij venture capital pitch
In een vroeg stadium van een start-up is informatie het belangrijkste eigendom van de oprichters, geld is secundair. Veel ondernemingen komen niet voorbij de start-up fase omdat zij de kennis die zij hebben niet ten volle benutten. Dit concludeert professor Hamid Bouchikhi van de Essec Business School in Frankrijk op basis van pitches van ondernemers voor venture capital.
Om succesvol te zijn moet een ondernemer beschikken over de juiste informatie en weten wanneer hij of zij die informatie moet delen. Uit onderzoek van Bouchikhi blijkt dat veel ondernemers niet goed weten hoe zij de informatie en kennis optimaal kunnen benutten voor commercieel succes. In andere woorden, het toepassen van ‘informational leverage’.
Bouchikhi geeft een pitch van net afgestudeerde studenten aan een investment fund van de Universiteit van Essec als voorbeeld. De studenten / ondernemers hebben een online platform ontwikkeld waarmee consumenten verschillende spaartegoeden op één plaats kunnen beheren. Het concept was bekend bij de aanwezige venture capitalists, maar het ondernemersteam gebruikte de tijd die was gesteld voor de pitch om het concept uit te leggen. Achteraf bleek dat de grootste zorg van de investeerders niet lag in het concept, maar in de beperkte werkervaring van de ondernemers. De studenten kregen geen venture capital.
Informational leverage en financial leverage
Volgens Bouchikhi werkt information leverage op een gelijke wijze als financial leverage. Als ondernemers weten hoe zij de informatie kunnen gebruiken dan kan dat grote invloed hebben in de perceptie van de venture capitalists over winstgevendheid van de onderneming. Daarmee vergroot de ondernemer de kans op een succesvolle financieringsronde.
Er zijn technieken om de information leverage te vergroten. De Franse professor kent ondernemers die ‘pitch dry runs’ organiseren. Dit zijn pitches voor venture capitalists waarvan de ondernemer weet dat ze niet zullen investeren. Het is daarom niet erg als ze falen, maar door de pich te doen leren ze wel welke informatie investeerders belangrijk vinden. Zo kan de ondernemer zijn of haar pitch verbeteren om de information leverage te optimaliseren in een pitch voor de droominvesteerders.
Bron: Financial Times
Venture capitalists gaan met elkaar in gesprek over venture capital fundraising tijdens het Private Equity Summit op 22 april. Bekijk het programma >>>