IMAP, EY, Lexence en Houthoff Buruma adviseren bij deal Den Hartogh
IMAP Netherlands is voor Den Hartogh op zoek gegaan naar een koper voor haar Europese depot- en tankreinigingsbedrijf. Het dealteam van IMAP Netherlands bestond uit Remco Schouten, Cees van Vliet en Remco van Gulijk. Het team van Lexence bestond uit Matthijs van Doormalen, Wouter Kok en Lennart Kalthof.
Onverwachte biederRemco Schouten (foto rechts) blikt terug op een langlopend dealtraject. “Pieter den Hartogh [topman van Den Hartogh, red.] was op ons tien-jarig jubileum in 2015 en liet weten dat ze iets gingen doen. Later dat jaar zijn we voor hen op zoek gegaan naar een koper voor tankcleaning. Dat heeft best lang geduurd. Er was in die tijd niet veel M&A-activiteit in de logistiek. Uiteindelijk waren we in vergevorderde gesprekken met een partij. Toen kwam ineens, in 2016, Baosso erbij met een bod dat je niet naast je neer kan leggen.”
De onverwachte koper is een dochteronderneming van Quality Distribution en heeft het hoofdkantoor in New Orleans, Louisiana, Boasso is actief op het gebied van tankcontainers en depot service providers. Het bedrijf heeft twaalf locaties in de Verenigde Staten, zeven locaties in het Verenigd Koninkrijk en – dankzij de recente overname – vier locaties op continentaal Europa.
Het Rotterdamse Den Hartogh Cleaning is actief in tankreiniging, reparatie en depotdiensten voor zowel de chemische industrie als de voedingsmiddelen industrie, en heeft twee vestigingen in Nederland (Rotterdam & Dordrecht), een in Frankrijk (Amiens) en in Spanje (Barcelona). In 2017 gaat de naam Den Hartogh Cleaning over naar Boasso Global.
Verder met bulktransport
Na de deal gaat verkoper Den Hartogh Logistics verder als leverancier van bulk logistieke dienstverlening aan de voedingsmiddelenindustrie en de sectoren chemie, gas, polymeer en droge bulk. Den Hartogh is wereldwijd actief met vestigingen in 36 verschillende locaties. Het bedrijf heeft meer dan 1.500 medewerkers in dienst en beheert 19.111 tankcontainers, 6.700 containers, 400 tankwagens en 530 vrachtwagens.