Hoogvliegers reisbranche mikken op overnames

Ver weg, avontuurlijk, in groepsverband, individueel, op maat gemaakt, last-minute; de reisbranche beleeft hoogtijdagen. Om daarvan ook de komende jaren verzekerd te zijn, is consolidatie het toverwoord.

Triton koopt Sunweb Group, Sebpar doet hetzelfde met Pangea Travel en Panta Stedenreizen komt in handen van Sunair. Het zijn maar drie acquisities in een lange reeks (zie ook kader). Van MKB-bedrijven tot het handjevol grote Nederlandse spelers, de sector is volop in beweging. Zo groeit Online reisbureau Otravo snel en niet alleen binnen de landsgrenzen.

Het moederbedrijf van onder andere Vliegtickets.nl, de VakantieDiscounter en WTC.nl is voor M&A Europa ingetrokken en deed vorig jaar de vierde transactie sinds investeerder Waterland meerderheidsaandeelhouder werd. Door te fuseren met het Spaanse Travelgenio nestelde Otravo – gezamenlijke jaaromzet 1,6 miljard euro – zich in de top vijf van grootste Europese online reisaanbieders.

Zweed ingelijfd

“Met deze strategische transactie zetten wij een belangrijke stap richting global footprint”, gaf algemeen-directeur Hans van Hoffen vlak na de deal een voorzet richting verder M&A beleid. Eerder lijfde Otravo al VakantieDiscounter en de Zweedse branchegenoot Flygstolen in. De Europese reismarkt groeit al jaren met gemiddeld twee procent en zal in 2020 naar een bedrag van 310 miljard euro toppen. Met dank aan de digitalisering en het toenemende aantal financieel draagkrachtige ouderen.

Deals in de reiswereld
Triton koopt Sunweb Group (5-50 million)                                                      
Secret Escapes Group koopt TravelBird (50-100 million)    
BCD Group koopt Travix (5-50 million)                                 
Sebpar koopt Pangea Travel (<5 million)                             
BMB Beheer koopt Cruise Travel Nederland (5-50 million)    
Otravo koopt Travelgenio (50-100 million)                              
Vacalians koopt Vacanceselect en Selectcamp (5-50 million) 
Sundio Group koopt Primavera Reizen (5-50 million)             
BCD Group koopt Cheaptickets (5-50 million)                       
Sunair koopt Panta Stedenreizen (5-50 million)                       

Waarbij de branche het belang van online begrijpt en omarmt. Geen bedrijfstak heeft de digitalisering zo snel en grootschalig als bondgenoot geaccepteerd. Gebruik van big data en inzet van artificial intelligence zijn bij de grote bedrijven gemeengoed. Waant naast schaalvergroting is voortdurend innoveren doorslaggevend in de consolidatieslag  die de branche nu tekent.

MKB-bedrijven

Dat geldt ook voor MKB-bedrijven; om te overleven en vooral te groeien, zal ook het middensegment moeten kopen of fuseren. Vorige week maakten investeringsmaatschappij Karmijn Kapitaal bekend een minderheidsbelang te hebben verworven in reisorganisatie Voigt Travel. Die laatste, gespecialiseerd in ‘belevenis reizen’ naar Scandinavië en IJsland, wil met de financiële injectie niet alleen de sterke autonome groei van afgelopen jaren voortzetten, maar ook enkele strategische overnames gaan doen.

Voigt Travel is voortgekomen uit een onderneming in scheepsbevrachting en is al sinds 1963 in handen van dezelfde familie. Op basis van het agentschap van een Finse rederij ontstond eind jaren zeventig de reisorganisatie. Voigt Travel tekent inmiddels voor de meeste chartervluchten vanuit Europa richting Scandinavië.

Perfecte klik

Directeur Cees van den Bosch: “Samen met de familie De Ruiter heb ik afgelopen decennia kunnen bouwen aan het Voigt Travel dat ik voor ogen had. Voor de volgende stappen zochten we een solide partner met sterke commitment en financiële slagkracht. Met tevens oog voor de mens, onze persoonlijke benadering en de waarde van onze natuurbestemmingen. Er is een perfecte klik met Karmijn en wij delen onze duidelijke visie op de toekomst.”

Désirée van Boxtel van Karmijn Kapitaal legt uit waarom voor Voigt Travel is gekozen: “Het bedrijf heeft onder andere geïnvesteerd in het nemen van risico’s. Door bijvoorbeeld zélf chartervliegtuigen te regelen en dus onafhankelijk te zijn van de Transavia’s van deze wereld. Dat doen ze goed. En daar houden wij van. Hetzelfde zouden ze kunnen gaan doen met hotels. Of met het aanbieden van bucket-list reizen. Dus een reisorganisatie die een langere termijn relatie creëert met klanten. Zodat ze die klanten voor, tijdens en na al die reizen die op hun wenslijst prijken, kunnen begeleiden. Veel mensen boven de 45 jaar hebben geld voor vakanties en kunnen nu dus ook echt naar hun droombestemmingen gaan. Het Noorderlicht zien, rondreizen door Indonesië of Zuid-Afrika, bivoorbeeld. Met dit alles zou Voigt Travel kunnen uitgroeien tot een soort ‘mini-TUI’. De reisbranche is sowieso erg interessant.”

Donkere wolken

Ondanks dat de sector het goed doet en bloeit als nooit tevoren, is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn in reisland. Donkere wolken zijn er wel degelijk ook. In de vorm van geopolitieke onrust – de dreigende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, de onvoorspelbare politiek van Donald Trump – en terroristische aanslagen in zo ongeveer alle uithoeken van de wereld. En de vanuit Zweden overgewaaide ‘vliegschaamte’; vanwege de co2 uitstoot vooral niet zeggen dat je in die Boeing of Airbus stapt voor je vakantie.

Maar het goede nieuws overheerst en hoe groot een organisatie ook is, altijd bestaat er de kans zélf te worden overgenomen. Afgelopen december werd bekend dat reisreus Sunweb – omzet 618 miljoen euro, 500 medewerkers en omschreven als ‘klassieke touroperator van georganiseerde reizen en daarnaast sterk in online reisbureaus’– wordt overgenomen door private-equityhuis Triton.

Oprichter Joost Romeijn blijft als minderheidsaandeelhouder betrokken bij zijn bedrijf: “Triton is de juiste partner voor de onderneming. Waarmee we voortgaan met investeringen in digitale vaardigheden en kunnen uitbreiden in Europa.”

 

Gerelateerde artikelen