Heineken hoopt met stoelendans marge op te krikken

Heineken kondigt een aantal bedrijfskundige veranderingen aan die de organisatie platter moet maken. De internationale bierbrouwer wil zich op die manier meer kunnen focussen op groei, kostenefficiƫntie en de behoeftes van de consument. Dat laat het bedrijf weten in een persbericht.
De business wordt opgedeeld in vier geografische regios. De bestaande regio’s van West-Europa en Centraal- en Midden-Europa worden gefuseerd tot één Europese regio, die zich focust op de EU-markt. Stefan Orlowski gaat deze entiteit leiden. Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa worden daarnaast samen gevoegd met Rusland en Belarus. Roland Pirmez wordt verantwoordelijk voor deze nieuwe regio.
 
De keuze voor deze heren is opmerklijk, want Orlowski is op dit moment president bij de afdeling The Americas en Pirmez dient als hoofd van Azië-Pacific. Americas gaat straks worden geleid door Marc Busain, voorheen managing director CM/Heineken Mecixo en Frans Eusman, chief business services officer, wordt chef Asia Pacific. Een noeste stoelendans dus, die het bedrijf efficiënter en platter moet maken. Per 1 juli 2015 zullen de veranderingen in werking treden.
 
Karnebeek krijgt grotere rol
Verder nog: de rol van chief marketing officer en chief sales officer wordt op mondiaal niveau gecombineerd en gaat chief commercial officer heten. Jan Derck van Karnebeek gaat deze positie bekleden. Strategie-ontwikkeling wordt opgenomen in de organisatie en de functie chief strategy officer zal niet meer bestaan. 
 
"Als gevolg hiervan zal de management groep leaner zijn en worden hernoemd als Executive Team," aldus de multinationale brouwer in zijn persbericht. In de komende drie maanden gaat het bedrijf nog meer ondernemen om dubbel werk uit te roeien, de processen te stroomlijnen en het beslissingstraject te versimpelen. Deze beslissingen moeten er toe leiden dat op de middellange termijn de geconsolideerde, operationele marge met 40 basispunten per jaar stijgt. 
 
Nasard weg 
Ook kondigt Heineken een aantal vertrekkende bestuurders aan. Alexis Nasard, momenteel een regionale president, gaat zijn ambities buiten het bedrijf voortzetten. Volgens Het Financieele Dagblad werd Nasard door analisten beschouwd als de opvolger van de huidige CEO Jean-François van Boxmeer, 
 
Daarnaast gaat de huidige president Afrika & Midden-Oosten, de 60-jarige Siep Hiemstra, met pensioen. En Chris Barrow, de chief strategy officer verlaat Heineken ook per juli 2015.   
Jean-François van Boxmeer, voorzitter raad van bestuur en CEO van Heineken reageert: "The changes announced today will make us a more agile organisation. Our management structure will be flatter, our operating companies more empowered and our cost of doing business lower. The new Executive Team consists of proven leaders who will build on the outstanding work done by the HEINEKEN Executive Committee over the last few years.
Gerelateerde artikelen