Heineken betreedt Ivoriaanse markt

Heineken boort een nieuwe markt aan in Afrika. Het bedrijf verwacht vanaf begin 2017 bier te produceren in een nieuwe brouwerij in Ivoorkust, waarvan het voor de helft eigenaar is. De eerste steen wordt vrijdag gelegd.
Heineken stapt voor 51 procent in Brassivoire. Dat is een gezamenlijke onderneming met CFAO, een op Afrika gerichte handelsmaatschappij die de overige 49 procent van de aandelen bezit. De twee partijen investeren samen omgerekend 150 miljoen euro in de brouwerij.
Met een geplande jaarproductie van 1,6 miljoen hectoliter levert Brassivoire naar verwachting zevenhonderd directe arbeidsplaatsen op. Nog eens 40.000 Ivorianen zullen hun baan indirect te danken hebben aan de aanwezigheid van de bierbrouwerij.
Brassivoire kijkt daarnaast naar de mogelijkheden om grondstoffen in te kopen bij boeren in Ivoorkust zelf. Dat past binnen de ambitie van Heineken om in 2020 minimaal 60 procent van alle landbouwproducten die het nodig heeft om in Afrika bier te produceren, lokaal in te kopen.
Heineken en het aan de beurs in Parijs genoteerde CFAO zijn geen vreemden voor elkaar. De twee bedrijven werken als twintig jaar jaar samen in Congo-Brazzaville.
 
In Ivoorkust zal Heineken voornamelijk gaan concurreren met SABMiller dat een sterke positie in het Afrikaanse land heeft. SABMiller, de mondiale nummer twee onder de brouwers, deed vorig jaar een overnamebod op Heineken. De Nederlandse brouwer, nummer drie van de wereld, wilde echter niets van de avances van SABMiller weten. Inmiddels heeft AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, zijn pijlen gericht op een overname van SABMiller. Indien het tot een succesvolle overname komt dan zou er een brouwer ontstaan met een jaarlijkse omzet van meer dan 200 miljard euro. 
(ANP en Mena.nl) 
Gerelateerde artikelen