Groeiend belang content driver voor overnames in media

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:14
Producenten van televisieprogramma’s zijn onderwerp van een flinke consolidatieslag geworden. De televisiemarkt wordt onder druk van een veranderende consument gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden. “Content is King, het bezit van en toegang tot originele content is cruciaal in de televisiemarkt van morgen”, aldus Jeroen Valk, Partner bij KPMG Corporate Finance (foto links).
Door Jeroen Valk en Suzanne van der Erve
 
Sinds begin 2014 is de overnameactiviteit onder televisieproducenten sterk toegenomen. Zo werd in februari het Nederlandse Eyeworks voor 200 miljoen euro overgenomen door Warner Bros. Met deze overname, die door de CEO van Warner Bros wordt omschreven als een belangrijke stap in de strategie om de positie van het bedrijf wereldwijd verder te versterken, worden dertien nieuwe landen aan het bestaande netwerk van Warner Bros toegevoegd. 
Het Amerikaanse Private Equity bedrijf Apollo, eigenaar van Amerikaans tv-productiebedrijf Core Media Group, vergrootte in februari haar belang in Endemol door middel van een 600 miljoen euro debt equity swap met RBS, Centerbridge, Lehman en Goldman Sachs. De drijfveer van deze strategische zet werd afgelopen mei duidelijk, toen naar buiten kwam dat Apollo in vergevorderde gesprekken is met 21st Century Fox om middels een joint venture van Fox’s Shine Group, Core Media Group en Endemol ’s werelds grootste onafhankelijke televisie productiebedrijf te creëren.
In mei nam het Britse ITV het Amerikaanse Leftfield Entertainment over in een deal met een potentiële waarde van 575 miljoen euro, afhankelijk van de toekomstige performance van Leftfield Entertainment. ITV Studios US wordt hiermee in één klap de grootste non-scripted onafhankelijke producent in de Verenigde Staten. Gezamenlijk produceren de bedrijven voor meer dan 300 uur aan non-scripted programmering voor een dertigtal Amerikaanse tv-zenders, met bekende programma’s zoals Pawn Stars, Counting Cars, American Restoration en Real Housewives of New Jersey.
Een dag later kwam de aankondiging dat Liberty Global samen met Discovery Communications in een 50:50 joint venture het Britse All3Media voor 673 miljoen euro overneemt van private equity bedrijf Permira. Volgens David Zaslav, president en CEO van Discovery Communications, is het verzekeren van aantrekkelijke content voor het wereldwijde publiek van Discovery Communications een belangrijke rationale van de transactie geweest. Ook Mike Fries, CEO van Liberty Global, gaf aan dat de acquisitie van All3Media vanuit strategisch oogpunt erg belangrijk is voor Liberty Global met het oog op de toegenomen concurrentie voor goede content en non-lineare rechten. De overname wordt door Liberty gezien als slechts een eerste stap in de richting van het beheer en de ontwikkeling van eigen content ter ondersteuning van haar distributieplatforms in Europa.
Dealdrivers
De vraag rijst wat de drivers zijn achter deze transacties. Valk: “De belangrijkste driver is het toegenomen belang van content. De macht verschuift in rap tempo van de distributeurs zoals TV zenders naar de eigenaren van de content”. Dit wordt gedreven door een aantal marktbrede trends.

Gefragmenteerde distributie: Alternatieve distributieplatformen zijn sterk in opkomst. De Amerikaanse markt is de televisiemarkt bij uitstek en loopt voorop. Netflix, Hulu en Amazon investeren zwaar in hun platform en in de content. Ze winnen abonnees en het gebruik van deze platformen neemt sterk toe. Netflix investeert steeds meer in eigen content, zowel in de Verenigde Staten maar ook daarbuiten. Dat maakt hen in toenemende mate een serieuze concurrent van de traditionele televisiebedrijven. Suzanne van der Erve, Associate Director KPMG Corporate Finance (foto rechts), voegt toe: “De komende tijd zullen er alleen maar meer initiatieven worden gelanceerd, waarbij lokale spelers zoals Videoland, MyPrime en NLZiet het moeilijk zullen hebben om op te boksen tegen het internationale geweld van Netflix. Vooralsnog neemt de fragmentatie in distributie alleen maar toe.”
Splitsing Scripted versus Non-scripted content: Belangrijk onderscheid is te maken tussen scripted en non-scripted content. Scripted zijn films en TV series. Bij non-scripted betreft het alle reality programmering: talentprogramma’s als The Voice, kookprogramma’s als Masterchef en documentaires. Bij scripted is de Resale waarde al tientallen jaren een thema: rechten worden in verschillende pakketten voor verschillende periodes en voor verschillende platformen verkocht. Hier is de opkomst van nieuwe distributiekanalen door het verpakken van de rechten minder impactvol: Netflix biedt op Subscription On Demand rechten en concurreert daarmee niet direct met een televisiezender. Wel is het zo dat het aanbod van de Netflix-achtigen met traditionele  televisie concurreert. Valk: “Uiteindelijk bepaalt de kijker wie de winnaar is en de kijker zal kiezen voor de beste content. Belangrijke spelers realiseren dat ze in de toekomst de meest aantrekkelijke content moeten hebben, zoals Liberty Global en Discovery Communications hebben gedaan door de overname van All3Media”.
Wereldwijde distributie voor optimale uitponding: voor non-scripted content is een wereldwijd netwerk van televisieproducenten van belang om ervoor te zorgen dat de zorgvuldig ontwikkelde formats optimaal op televisie verschijnen en cross-mediaal worden uitgenut. Deze driver zien we terug in de Europees/Amerikaanse deals waarbij optimalisatie van bestaande content een eerste synergievoordeel is, zoals de overname van Eyeworks door Warner Bros. Van der Erve: “De markt voor formats wordt steeds meer een mondiale markt, waarbij de integratie tussen Europa en Amerika nog maar de eerste stap is”.
WWYWTWW: De verjongende doelgroep van kijkers wil in toenemende mate zelf kunnen bepalen wat ze willen kijken en op welk moment (Watch What You Want To Watch Whenever). Het gebruik van terugkijk-platformen blijft groeien: uitzendinggemist van de Publieke Omroep speelde in 2013 ruim 314 miljoen keer een video af. Ook daar zien we nieuwe technieken die de kwaliteitsbeleving verbeteren en zien we de komst van betalende varianten voor premium diensten. Valk: “De klant krijgt wat hij wil: alles is beschikbaar waar en wanneer hij dat wil.”
Met de consolidatieslag in de sector krijgen televisieproducenten meer slagkracht om non-scripted content beter uit te nutten. Daarnaast zien we transacties waarbij traditionele content-distributeurs (zoals TV zenders) zich positioneren om meer content in eigendom te hebben en eigen nieuwe distributiekanalen op te zetten.
De toekomst
De verwachting is dat de dealactiviteit zich de komende tijd zal voortzetten. Valk: “de mega deals hebben we nu achter ons gelaten; het is nu tijd voor de tier 2 en 3 partijen. Zij zullen zich genoodzaakt voelen een antwoord te geven en zien zich bovendien als aantrekkelijke prooi voor anderen. Strategische premies zijn fors, het wordt een seller’s market.”
Veel mensen vragen zich af waar dit gaat eindigen. “Je moet je afvragen of er over 5 of 10 jaar nog bestaansrecht is voor traditionele televisiekanalen,” beargumenteert Van der Erve. “Een gedachte kan zijn dat iedereen betaalt voor internet toegang en via diverse platformen via een abonnement of On Demand betaalt voor de content die ze willen zien. Dat kan Live zijn bij The Voice of het WK voetbal, maar ook via een uitgebreide catalogus die je waar en wanneer je wilt kunt raadplegen.” Valk: “Hulp bij keuze wordt vaak als tegenargument gebruikt als ondersteuning van traditionele televisiekanalen. Netflix is bezig met slimme zoekoplossingen en algoritmes, waarbij zij je voorschotelen wat jij wilt kijken, nog voordat je het zelf hebt kunnen bedenken”. Maar bij dit alles moeten we de creatieve geest van televisiemakers niet onderschatten. Zij zullen zichzelf opnieuw blijven uitvinden om optimaal te kunnen profiteren van hun omgeving en de kansen die nieuwe technologie bieden.
Gerelateerde artikelen