Groei: het BILLY de boekenkast bedrijfsmodel

Ikea heeft het afgelopen gebroken boekjaar een recordomzet gehaald van 27,6 miljard euro. De nettowinst was 8 procent meer dan het jaar ervoor. De Zweedse verkoper van goedkopere meubels profiteert goed van de onzekere economische tijden. Op termijn wil Ikea zelfs 25 nieuwe winkels per jaar openen. Hoe kan Ikea in deze tijd toch blijven groeien?
Groei staat hoog op ieders agenda. Groei is wellicht de enige manier om definitief een einde aan de impasse van deze crisis te maken. Maar hoe groeit een onderneming in tijden van kapitaalschaarste, aangescherpte regulering en verminderde afzetmarkten? 
Op woensdag 6 november wil de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen op deze vragen ingaan tijdens ons jaarlijkse seminar in de Hermitage Amsterdam. De crisis heeft bedrijven creatief gemaakt in het zoeken naar andere manieren om te groeien. We gaan op zoek naar inspirerende voorbeelden. Een van onze inspirators dit jaar is Chris Zook. Hij is partner bij Bain & Company en schrijver van het boek Repeatability. Ikea komt in zijn boek voor als voorbeeld van een perfect business model om duurzame groei van een onderneming te kunnen verwezenlijken. Kernvoorwaarden voor groei zijn volgens Zook:
  • Eenvoudig business model
  • Focus
  • Constante aanpassingen in tegenstelling tot radicale vernieuwing
Ikea is een van de meest herkenbare ondernemingen ter wereld. De belangrijkste kenmerken van Ikea zijn sinds het ontstaan in de jaren ’50 slechts stapsgewijs aangepast. Daarbij zijn er nog steeds herkenbare aspecten overgebleven van die tijd, zoals dat de meubelen in platte pakken verpakt zijn en dat de klant de producten zelf in elkaar zet. Ikea is trouw gebleven aan de kernactiviteit: goedkopere meubelen verkopen. 
 
Nu is de markt voor meubelen niet de meest dynamische, dat is waar. Maar de aangrenzende wereld van trends, online verkoop en distributie des te meer. Om daarin staande te blijven, heb je een goed business model nodig. Een schaalbaar model dat eenvoudig en flexibel is, zodat het snel kan reageren op veranderingen om je heen. Dat is de sleutel tot duurzame groei. Chris Zook gaat ons hier 6 november alles over vertellen.
 
Tijdens het seminar hebben we een aantal Nederlandse voorbeelden van ondernemingen die zijn gegroeid ondanks de crisis. En uiteraard kijken we naar hoe de betrokkenheid  van een participatiemaatschappij de groei van een onderneming kan stimuleren. Een participatiemaatschappij heeft specifieke marktkennis en een uitgebreid en waardevol netwerk. Zij kunnen hun portefeuillebedrijven in elke volgende fase van groei in contact brengen met mogelijke partners, klanten, maar ook met andere bedrijven uit hun portfolio of die deel uitgemaakt hebben van hun portfolio. Hun ervaring met ondernemingen en diverse business modellen maakt de participatiemaatschappij bij uitstek geschikt om al voorafgaand aan het besluit om samen in zee te gaan met de ondernemer te sparren over het beste business model. Een participatiemaatschappij heeft veel ervaring met wat wel en niet werkt en kan helpen met het aanbrengen van focus ofwel vereenvoudiging van het model. 
Op 6 november nodigen wij voor de vijfde keer onze leden, geassocieerde leden, ondernemers, beleggers, ambtenaren en wetenschappers uit om een kijkje in onze keuken te komen nemen. Participatiemaatschappijen zullen aan het woord komen over het thema ‘Groei’, maar vooral ondernemers. Wellicht zit de nieuwe Ikea van onze tijd erbij!
Gerelateerde artikelen