Groei als trigger bij Berk
“Groei is onze trigger bij het investeren in mkb-bedrijven”, zegt Vergouwen. “Vandaar onze eerste participatie in Theha, een derde generatie familiebedrijf in Harderwijk waarvoor geen opvolging aanwezig was. Theha maakt kokosbrood. Die felgekleurde plakjes van vroeger kent iedereen nog wel. Sympathiek product, dat onder andere bij AH en Jumbo ligt, maar nog niet bij discounters als Lidl. Nu zijn er ook blokjes die worden verwerkt als mix voor noten en muesli. Wij voorzien een internationale groeimarkt.”
De familie Theunisse, grondleggers van het bedrijf, is blij. Bram is verkoper, blijft mede-eigenaar en herinvesteert in Theha. Zijn familie kocht in 1954 een suikerfabriekje in Harderwijk. In 1965 rolde het eerste plakje kokosbeleg van de spreekwoordelijke lopende band.
De nieuwe CEO wordt Gijs Kakebeeke. Bij Theha werken 20 medewerkers, maar dat aantal zal, met de geldinjectie van het vijfde Berk-fonds, ongetwijfeld groeien en gelijke tred houden met de te verwachten grotere omzet. “Het bedrijf heeft in het verleden maar heel weinig aan promotie gedaan”, legt Frank Govaert, partner bij Berk Partners uit. “Low hanging fruit; daar is nog een grote inhaalslag te maken. Net als de familie Theunisse geloven wij helemaal in het bedrijf, in een zonnige toekomst.”
Ondertussen is Berk Partners al druk met de voorbereiding van volgende participaties. Elke week komen er tussen de vijf en tien proposities voorbij; Vergouwen en Govaert hebben inmiddels vier serieuze kandidaten in het vizier. Ook weer in voeding én – onder andere – de innovatieve maakindustrie.
“Nieuwe investeerders in het vijfde Berk-fonds staan op de drempel”, aldus Frans Jan Vergouwen. “We zijn zeer tevreden over de funding. Uiteindelijk denken we tussen de tien en vijftien investeringen in het mkb te kunnen doen. Het geld laten werken, zodat er rendement komt. Daar doen we het voor.”