Gematigd positieve CFO’s zien toename investeringen

Hoewel iets minder uitbundig dan een jaar eerder, zijn CFO’s wereldwijd gematigd positief over de economische ontwikkelingen in de markten waarin ze actief zijn. Het merendeel verwacht het komende jaar de positie van hun onderneming te versterken. Ondernemingen zijn echter wel voorzichtiger geworden in het aangaan van grote avonturen in verre markten.

door Sander Vrolijk 

Cfo’s zoeken het liever dicht bij huis en blijven scherp op de centen letten. Een optimalisatie van de cashflow staat bij een groot deel van de CFO’s bovenaan de agenda. 

Dit zijn in het kort de belangrijkste conclusies die je kunt trekken uit de Global Business en Spending Monitor die wij als American Express ieder jaar in samenwerking met CFO Research uitvoeren. We doen dit wereldwijde onderzoek om het sentiment onder bestuurders, waaronder CFO’s, te peilen en om erachter te komen wat hen nu werkelijk bezighoudt en waar economische groei te verwachten is.
  
Wat betreft dat laatste: net als vorig jaar is de Amerikaanse economie wederom de groeimotor. Het optimisme van de Amerikaanse bestuurders over de groei van de economie en de groeimogelijkheden van hun eigen onderneming blijft onveranderd positief. Dit optimisme staat in schril contrast met vertrouwenscrisis die heerst in de voormalige BRIC-landen als Brazilië, Rusland en China. Niet verwonderlijk want er is de laatste tijd weinig positief nieuws uit die landen te melden.
Als je kijkt naar Europa dan zie je dat wij er volgens het onderzoek een beetje tussenin zitten en dat weerspiegelt zich ook in het vertrouwen van de CFO’s die een beetje terughoudend zijn. Een groot aantal Europese landen is nog steeds niet hersteld van de crisis. Gelukkig lijkt het in Nederland de goede kant op te gaan. Het CBS maakte onlangs bekend dat het ondernemersvertrouwen in Nederland weer stijgende is, vooral in de horeca en IT wordt groei verwacht. Andere sectoren, waaronder de detailhandel, hebben het echter nog steeds moeilijk.
 
Veel CFO’s hebben hun les geleerd van de financiële crisis en gaan uiterst behoedzaam om met uitgaven en investeringen. Dat wil niet zeggen dat er niet geïnvesteerd wordt, maar CEO’s en CFO’s zijn vooral pragmatisch en selectief. Veel deelnemers aan het onderzoek geven aan dat ze de sales in de thuis- en omliggende markten willen versterken en de cashflow willen optimaliseren zodat ze kunnen investeren op het moment dat zich kansen voordoen.
  
Er worden verschillende strategieën gebruikt om de cashflow te versterken zoals het optimaliseren van accounts receivable (43%) en accounts payable (42%), het verbeteren van de samenwerking en communicatie tussen verschillende functies (30%) en het investeren in technologie om zicht te krijgen op de cash-conversie cyclus (43%). Meer dan een derde van de ondervraagde CFO’s verwacht dat dit niet voldoende zal zijn en dat zij hun cashflow moeten aanvullen uit andere financieringsbronnen.
Om hun werkkapitaal te verbeteren doen bestuurders nog altijd een beroep op de traditionele kredietlijnen en supply chain financiering. Ik ben benieuwd wanneer nieuwe vormen van financiering hun intrede doen in het volgende onderzoek. Er zijn inmiddels diverse nieuwe fintech initiatieven die een rol kunnen vervullen als aanvulling op bestaande financieringsvormen.

Ik heb hier slechts een beknopte weergaven van de resultaten van het onderzoek gegeven, maar in de komende editie van CFO Magazine zijn meer resultaten te vinden. 

Sander Vrolijk is Manager Business Development Nederland bij American Express

 

Gerelateerde artikelen