Dáárom verdwijnt de autodealer om de hoek
De vertrouwde autodealer ‘om de hoek’ verdwijnt of wordt overgenomen. Vanwege gebrek aan opvolging en steeds hogere investeringskosten, mede door de elektrificatie. Een branche op drift?
Stern Groep neemt Persoon Schadeherstel en Carrosserie in Bemmel over en is in vergevorderde onderhandelingen met de Zweedse branchegenoot Hedin Automotive over een fusie.
Zo’n bundeling van beider activiteiten zou leiden tot een auto-reus met 200 vestigingen en 5300 medewerkers in Nederland, Zweden, Noorwegen, Duitsland, België en Zwitserland. Als het daadwerkelijk tot een fusie komt, zal de combinatie de notering die Stern al sinds 2000 op Euronext Amsterdam heeft, behouden.
Tekenend voor de immense overname slag die momenteel in de bedrijfstak woedt. Niet alleen dealers gaan samen of verdwijnen, ook schadeherstelbedrijven fuseren om de technische ontwikkelingen financieel en qua mankracht bij te kunnen benen. Want onzekerheid is troef bij de bedrijven. Verdwijnen auto’s die op fossiele brandstoffen rijden écht? En zijn al die zware Tesla’s en soortgenoten nou wel dé oplossing in de strijd tegen Co2 uitstoot? Of is een merk als Toyota, dat de op waterstof lopende motoren blijft doorontwikkelen, straks lachende derde?
Opel in dorpsstraat
Zeker is dat de gezellige Opel- of Ford Dealer die op de hoek van de dorpsstraat één bepaald merk verkocht, al zo goed als verdwenen is. Dat heeft – naast met opvolgingsproblemen – vooral te maken met de extreem hoge kosten die de werkplaats moet maken om maar up-to-date te blijven. Niet alleen vanwege die voortschrijdende elektrificatie, maar ook omdat zelfs ‘gewone’ auto’s technisch steeds gecompliceerder worden en monteurs zo ongeveer halve ingenieurs zijn geworden. En de war for talent woedt ook in deze branche volop.
Waar alleen schaalvergroting als ultieme overlevingstactiek lijkt te gelden. Want de marges zijn met ongeveer 1 procent van de omzet klein, de onzekere toekomst van de nieuwe tijden werkt verlammend. Reden waarom grote spelers op de Nederlandse en Belgische markt de kleintjes inlijven. Stern is er een voorbeeld van, maar ook het als een olievlek groeiende Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk. Dat concern verkoopt inmiddels 26 verschillende automerken bij 150 vestigingen, heeft 3200 mensen in dienst en sloeg afgelopen maanden vooral toe met acquisities in België. Eerder al kocht Van Mossel zo ongeveer alle slecht draaiende dealers in Nederland op en saneerde al die bedrijven tot ze weer winstgevend waren.
Bekend van keukens
Topman Eric Berkhof ging negen jaar geleden samenwerken met zijn grote vriend Ben Mandemakers, ook uit Waalwijk en vooral bekend van de keukens. Van Mossel wil dichtbij de klant zitten en streeft dus naar vestigingen in alle grote plaatsen in Nederland en Vlaanderen. Dealers, maar ook schadeherstellers, occasion centra en leasebedrijven. Per merk, per cluster is er een eigen driehoofdige directie die zich uitsluitend met dat ene merk bezighoudt en daarvan alle details kent. Om vervolgens de filiaaldirecteuren aan te sturen. Voordelen van die schaalvergroting: financiering, ICT, HR logistiek en marketing. Kort voor en na de jaarwisseling sloeg Van Mossel een grote slag in België door de autobedrijven van de familie Van Kelst, met vestigingen in Schriek, Aarschot en Leuven, in te lijven. Het bedrijf heeft – naast het centrale hoofdkantoor in Waalwijk – nu ook een groot kantoor in Antwerpen.
Alert zijn ze bij Van Mossel ook: zo werd onlangs het merk MG op de Nederlandse markt geherintroduceerd. En dat is niet meer dat leuke Engelse sportwagentje van weleer, maar een elektrische middenklasse-SUV voor een ‘vanafprijs’ van 31.000 euro. Deze ZS EV wordt gebouwd door SAIC, grote speler in China met 7,5 miljoen voertuigen die jaarlijks de fabriekshal uitrollen. Na het faillissement van het Britse Rover kochten de Chinezen merknaam MG en zochten ze per land een partner om de nieuweling uit te rollen.
Fietsend of in deelauto?
Nog zo’n grote speler in autoland is Louwman Group, bijna honderd jaar oud familiebedrijf dat als eerste in Europa het Toyota-importeurschap verkreeg en inmiddels vijftig vestigingen in Nederland, Zweden, Denemarken, België en Tsjechië telt. Ook Louwman Group is op overnamepad en kocht onlangs een belang in Mobility Investment Group, bedrijf dat alle vormen van vervoer toegankelijk maakt met één kaart of app en daarmee klanten zorgeloos van A naar B laat reizen. Financieel topman William Bontes, onlangs in een interview met CFO.nl: “Het gaat erom in mobiliteit te voorzien, daar waar automotive vroeger vooral de verkoop van auto’s betrof. Fietsend, in de deelauto, met het OV, of toch maar in die private leaseauto?”
Bontes noemt de huidige en toekomstige transformatie van de branche dé grote uitdaging in zijn job. Fossiel, elektrisch, waterstof? “Van dat laatste verwacht ik persoonlijk erg veel, die auto’s zijn niet zo zwaar als elektrische voertuigen en dus minder belastend voor wegdek en banden”, aldus de CFO van Louwman Group. “Bovendien ben je als berijder niet ‘oplaad-afhankelijk’. Want een batterij opladen, zal infrastructureel en qua wachttijden een ding blijven.”
Stoet wachtende Tesla’s
Dat laatste werd nog eens pijnlijke bevestigd door beelden uit besneeuwd Oostenrijk, waar de berijders van een hele stoet ‘schone’ Nederlandse Tesla’s stonden te wachten bij die ene oplaadpaal… Of dat nou de toekomst van het mobiliteitsvraagstuk is?
Zeker is wel dat met het voortschrijden van de technische ontwikkelingen, auto’s steeds meer data-uitstotende telematica-apparaten op vier wielen zijn geworden. Die, als ze al technisch onderhoud nodig hebben, daarvoor relatief hoog-opgeleide en schaars beschikbare monteurs behoeven. Reden waarom die kleine dealer inmiddels uit ons straatbeeld is verdwenen en Grote Jongens als Van Mossel, Stern, Riva Holding, Dealer Groep Pon en Broekhuis Holding anno 2020 de scepter in autoland zwaaien.