Fusie tussen RTL en Talpa mogelijk van de baan
Er zijn aanwijzingen dat de overname van Talpa door RTL niet zonder kleerscheuren door de mededingingstest gaat komen. Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van brononderzoek. De combinatie krijgt een dominante positie op de televisiemarkten voor reclame, productie en distributie. Mocht de deal afketsen na onderzoek door mededingingswaakhond ACM, dan zal het mediaconcern DPG alsnog proberen om RTL binnenboord te trekken. DPG was een van de gegadigden toen RTL-moeder Bertelsmann vorig jaar een veiling organiseerde om RTL Nederland te verkopen. RTL en Talpa bleken toen een deal te hebben gesloten buiten de veiling om.
Zo kan de geschiedenis zich dus herhalen. Begin dit jaar liet mededingingstoezichthouder ACM na een eerste onderzoek weten problemen te zien bij de grote mediafusie van RTL met Talpa. Daarom moesten de twee bedrijven een vergunning aanvragen en ging de toezichthouder nader onderzoek doen. Die drie maanden zijn inmiddels ruim gepasseerd en nog altijd is er geen uitsluitsel.
Adverteerders en producenten hebben geklaagd bij de mededingingsautooriteit over de risico's van de dominante marktpositie van RTL-Talpa. Ook DPG Media, het grootste mediabedrijf van Nederland, is tegen de fusie. DPG is bang dat de fusiecombinatie hun macht op de markt straks ook zullen gebruiken om reclame weg te halen bij DPG-radiozender Qmusic.
Ook op andere manieren zit DPG Talpa dwars. DOG verzet zich tegen uitstel van de FM-radiovergunningen die momenteel Talpa in de kaart speelt. Talpa heeft nu vier FM-vergunningen. Verliest Talpa vergunningen bij een nieuwe veiling, dan zou de waarde van het concern dalen voor de beoogde fusiepartner RTL.
Hoe groot de kans is voor blokkade door de waakhond is nog niet te zeggen. Het gezamenlijke marktaandeel van RTL en Talpa in de markt voor tv-advertenties bedraagt 70 procent. Het FD schrijft dat de mediabedrijven weten dat een dergelijk percentage problematisch is, maar hebben hun fusie anders 'gepitcht'. Zij zouden niet concurreren op de markt voor tv-advertenties, maar op een veel bredere markt, waar ook streamingvideo en andere internetplatforms actief zijn. Op die markt komen ze Google en Facebook tegen en hebben ze maar een bescheiden marktaandeel.
In het voorlopige onderzoeksrapport van begin dit jaar stelt de ACM echter dat tv een uniek advertentiekanaal is. Adverteerders hebben dit kanaal nodig om bepaalde doelgroepen te bereiken en merkcampagnes te voeren. De ACM wijst daarbij op de snelle stijging van de advertentietarieven op tv, terwijl toch steeds meer kijkers afhaken.
Blijkbaar kunnen adverteerders niet zo makkelijk uitwijken naar andere media, aldus de FD. Om het oudere publiek te bereiken kunnen adverteerders nog steeds niet om de televisie heen. Daarom is de kans groot dat door de combinatie RTL-Talpa de advertentietarieven nog harder gaan stijgen, schreef de ACM eerder dit jaar.
Het FD schrijft dat het moeilijk is om dit soort fusies goedgekeurd te krijgen. Mededingingstoezichthouders zitten op de traditionele lijn bij de definitie van de markt. De krant haalt deskundigen aan die zich niet kunnen voorstellen dat de ACM deze overname goedkeurt zonder fundamentele restricties. Het FD betwijfelt of straks de waarde van Talpa nog in dezelfde verhouding staat tot die van RTL (70-30).