Franse KvK viert handelsrelaties met sfeervol galadiner
Het jaarlijkse evenement wordt georganiseerd door de Franse Kamer van Koophandel in Nederland (CFCI Pays-Bas) en bood de Franse en Nederlandse genodigden ruimschoots gelegenheid tot kennismaking en netwerken, uiteraard vergezeld van de nodige Franse delicatessen. Bij een galadiner hoort ook een awardsshow en daarom werden er vier prijzen uitgereikt, aan partijen die een succesvolle bijdrage leveren aan de handel tussen Frankrijk en Nederland.
Marcel Guinchard, Voorzitter CFCI Pays-Bas en Managing Director bij Euromaster Nederland: "In deze economische tijden is succesvol zijn niet vanzelfsprekend. Alle winnaars onderscheiden zich door durf, innovatie en een grensoverschrijdende visie. Stuk voor stuk hebben zij bewezen een sterke bijdrage te leveren aan de groeiende handel tussen Frankrijk en Nederland."
In de categorie Business Development vielen HEMA en Biolume in de prijzen. Délifrance Nederland is uitgeroepen tot winnaar in de categorie Innovatie.
Saskia Touw van HEMA was aanwezig om de Business Delevopment NL-FR in ontvangst te nemen. In 2009 begon HEMA met een enkele winkel vlakbij Parijs. Inmiddels heeft het bedrijf dertig winkels en is de verwachting dat dit aantal nog fors groeit. Het van oorsprong Franse Biolume is zeventien jaar geleden opgericht en gespecialiseerd in verlichting en apparatuur voor de zorg. Een groeimarkt, die door het Franse bedrijf met succes in Nederland wordt uitgerold.
De Prix Napoléon
"In Nederland is Napoléon geliefder dan in Frankrijk, vandaar dat we deze naam gekozen hebben", grapte Pierre Ménat, Ambassadeur van Frankrijk in Nederland. Hij was verheugd de prijs te kunnen overhandigen aan de Franse sportwinkelketen Décathlon, een familiebedrijf opgericht in 1976 en sinds een paar jaar ook actief in Nederland. "Veel Nederlanders zullen Décathlon vooral kennen van hun vakantie in Frankrijk, maar tegenwoordig vinden we deze sportretailgigant ook in ons eigen land, met ambitieuze uitbreidingsplannen. Door de scherpe prijs-kwaliteitverhouding en de Try & Buy-formule, waarmee consumenten in en buiten de winkel de producten kunnen proberen, is het concept op het lijf geschreven van de Nederlandse consument", aldus Ménat.