Ferdinand Mason, Jones Day Amsterdam: “Een Nederlands kantoor volgens Amerikaanse maatstaven”

Gek gebeld wordt hij, Ferdinand Mason, sinds begin oktober bekend werd dat de Amerikaanse juridische grootmacht Jones Day begin 2013 zal neerstrijken in Amsterdam. Recruiters, makelaars, advocaten en andere geïnteresseerden. Het betreden van de Amsterdamse markt door Jones Day zorgde deze maand in ieder geval voor reuring binnen de M&A Community in ons land. Mason: “Er wordt in allerlei media gesproken van opschudding van de markt. De vijver waar de Nederlandse topkantoren in vissen is groot genoeg.”

Vooralsnog is Mason samen met Bastiaan Kout verantwoordelijk voor de oprichting van de Amsterdamse tak van Jones Day, een wereldwijd opererend kantoor met 2400 advocaten in totaal. Mason en Kout komen beiden over van Boekel De Nerée, waar Mason 14 jaar actief was, de laatste twee jaar in Londen. Het kantoor in Amsterdam zal geleid worden door Luc Houben, die eerder verantwoordelijk was voor Jones Day Brussel.

Ferdinand Mason heeft de berichtgeving in de kranten van de afgelopen dagen ook gevolgd, en ziet de komst van Jones Day naar Amsterdam niet als een aanval op de traditionele topkantoren in Amsterdam. “Ik pleit voor rust”, benadrukt Mason. “We hebben grote ambities en een eigen uniek profiel. We richten ons op het absolute topsegment voor wie we van betekenis willen zijn. We willen een prominente positie innemen in de markt, maar daarin is ruimte voor velen, dus van een aanval is als gezegd geen sprake. Van de Fortune 500 bedrijven heeft twee derde een Nederlandse holding of drijft een onderneming in Nederland, en een kwart ervan heeft nu al een strategische relatie met Jones Day. Dat is een van de voornaamste redenen dat wij ons ook fysiek in Amsterdam willen vestigen. Het wordt een Nederlands kantoor volgens Amerikaanse maatstaven met een ‘global offering’. Nederland is nog steeds enorm aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven die uitbreiding in Europa zoeken. De euro is goedkoop: dat wekt veel interesse uit de Verenigde Staten, Zuid Amerika en Azie. Getuige de ASML transacties van onlangs.”

Waar het kantoor zal komen, is volgens Mason nog niet bekend, maar dat het een chique locatie nabij de Zuidas zal worden wel. “Dat past in de traditie van Jones Day”, aldus Mason. “In Parijs zitten we bijvoorbeeld in het historische ‘Hotel de Talleyrand’, de vorige zetel van het Amerikaanse consulaat waar ook de Marshall-act werd ondertekend. In Amsterdam zal het dus ook een mooi en uniek gebouw moeten zijn.”

De plannen van Jones Day in Amsterdam zijn volgens Mason even simpel als groot. “Het uitgangspunt is een corporate kantoor, met vier sterke componenten Corporate/M&A, mededingingsrecht, corporate litigation en tax. Jones Day is als vanouds heel sterk in Corporate M&A en litigation en dat willen we ook naar Nederland brengen. Ik zie nu dat er in de VS en UK strategische besluiten worden genomen, die in Nederland vervolgens worden geïmplementeerd. In Nederland voeren adviseurs deze dan vaak uit zonder altijd te kunnen begrijpen waar ze vandaan komen, hoe ze precies zijn bedoeld en wat er aan overwegingen aan vooraf ging. Grote Amerikaanse kantoren als Jones Day zijn heel sterk in de relaties met het bestuur. De cliëntfocus, waar ieder kantoor over praat, vormt wereldwijd 99% van de praktijk. Alleen door te weten hoe de CEO en CFO denkt, opereert en beweegt en wat voor acties hij of zij in bepaalde situaties overweegt of onderneemt, kun je als adviseur echt van dienst zijn. Die corporate mindset wordt je bij Jones Day vanaf het allereerste moment ingeprent. Zodat je adviezen kunt schrijven van een paar zinnen die de bestuurder op zijn blackberry in het vliegtuig kan lezen en over kan gaan tot een weloverwogen besluitvorming.”

De adviespraktijk in Nederland gaat op dit moment door een bijzondere fase heen, weet Mason. “Zowel juridische als financiële adviseurs hebben daar mee te maken. Bedrijfsprocessen veranderen en vragen om een nieuwe manier van adviseren: veel meer op strategisch vlak. Jarenlang praatten wij over compliance, vervolgens ging het even over overnames, toen waren class actions een hot topic en vervolgens ging het over rightsizing. De markt verandert enorm snel en vraagt om een zeer pragmatische en proactieve houding van de adviseur. Voor zeer grote multinationals zal Nederland naar mijn verwachting altijd wel belangrijk blijven in de strategie. Daarom ook hoeven Advocaten dus niet bang te zijn dat hun vijver verdampt. Zij die echter niet meegaan in de veranderingen die bedrijven en financiële instellingen ondergaan, hebben wel een groot probleem. Voor traditionele advocatuur zal op termijn geen plek meer zijn.”

Voor 2013 verwacht Mason een groot deel van nog te vinden Amsterdamse kantoorgenoten rondom herfinancieringen en herstructureringen aan het werk te zetten. “Er is een biljoen aan openstaande obligaties, de debtwall komt er aan en veel ondernemingen moeten nu echt gaan herstructureren”, aldus Mason. “Dat zal voor een groot deel het werk van advocaten gaan worden. Hele interessante materie, waar je je creativiteit echt in kwijt kunt.” 

Plannen genoeg dus, bij Jones Day. Resteert toch nog de vraag waar men in Amsterdam kantoor wil gaan houden. Het Paleis op de Dam staat goeddeels leeg, suggereert de schrijver van dit stuk. “Haha, je wilt me wellicht een stoere quote ontlokken maar naast onze grote ambities, kennen wij ook bescheidenheid. Overigens zou het Paleis ook niet passen in de cliëntfocus: de parkeermogelijkheden rond de Dam zijn zeer minimaal.”

 

Gerelateerde artikelen