Exact op de Franse en Spaanse toer

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:02
Exact mikt voor groei op vijf landen. Nederland, Belgiƫ, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. De nieuwe CEO legt uit hoe hij dat wil gaan doen.

De strategie van softwarebedrijf Exact is gefocust op de Benelux. Daarnaast houdt het bedrijf voor mogelijke overnames Franse en Spaanse ondernemingen scherp in het vizier. Dat zegt CEO Phill Robinson, sinds acht maanden aan het roer van de Delftenaren, in een interview met M&A. Vorig jaar werd Diese Finance in Frankrijk overgenomen, net als het Nederlandse Reeleezee, directe concurrent van Exact Online.  

Phill Robinson: “Dat bedrijf hebben we actief gelaten. Als standalone leren we van elkaars producten. In de Benelux zitten verreweg onze meeste klanten en

gebruikers. We kennen er de cultuur, de compliance, de lokale wet- en regelgeving. Dat zijn stuk voor stuk barrières voor potentiële toetreders in deze markt. Het omgekeerde ervaren wij zelf in Engeland en de Verenigde Staten. Daar zijn weer andere spelers kind aan huis.”

Open terrein

Daarentegen worden Frankrijk en Spanje wel als interessant ervaren om Exact, in 1984 opgericht, verder te laten groeien. “Nog open terrein, die twee landen, daar springen we op in”, aldus Robinson. “Er liggen wel mogelijkheden. Daarnaast bieden we met onze oplossingen voor het grootzakelijke segment brede internationale ondersteuning. Onze software omvat veertig verschillende talen en wet- en regelgeving. Echt een onderscheidend kenmerk voor Exact.”

Geen talk the talk voor Phill Robinson. De Brit walked the walk. Al dertig jaar is hij actief in de software-industrie. Begon zijn loopbaan als programmeur bij Oracle, toen nog een kleine speler in Silicon Valley. Afgelopen twee decennia hielp hij Amerikaanse software bedrijven met hun expansie richting Europa. Bij Salesforce was de nu 53-jarige chief marketing officer, zijn voorlopig laatste klus in de Verenigde Staten. Daarna volgde een baan bij een startup met venture capital backing in Engeland. Vervolgens koos hij voor Iris Software, qua omvang en producten vergelijkbaar met Exact.

Meer lawaai

“We mogen best wat meer lawaai maken, want we doen enorm veel aan innovatie”, zegt de CEO. “Meer dan 400 van onze 1500 medewerkers zijn fulltime met innovatie bezig. Dat schreeuwen we niet van de daken. Tja, op het terrein van public relations kunnen we nog heel wat leren van bijvoorbeeld de Amerikanen. Die excelleren in het communiceren van waarde. Moeten wij dus ook doen. Zonder op te scheppen. Tell the world about innovation!”

Positief verrast is de nieuwe CEO over de kwaliteit van het Exact-personeel. Medewerkers zijn vakbekwaam, gemotiveerd ook. Met veel meer kennis van het software-vak dan hij bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, zijn thuisland, aantrof. “Als Exact houden we nieuwe ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Voor bijvoorbeeld blockchain kijken we vanuit onderzoeksgebied goed naar wat er gebeurt. Want blockchain heeft de potentie de economie te veranderen. Vraag is alleen: wanneer? Weg met die achteruitkijkspiegel, blik op de toekomst!”

 

Gerelateerde artikelen