Europese private equity huizen komen moeilijk af van dure pre-cisis bedrijven
Europese private equity-fondsen hebben ruim een derde van hun deelnemingen al meer dan zeven jaar in portefeuille. Dat heeft consultantsbureau Roland Berger berekend. Vooral bedrijven die vóór de crisis te duur zijn aangekocht, worden maar moeilijk weer verkocht. Sinds 2007 is de gemiddelde doorlooptijd van private equity owned bedrijven verdubbeld, van 1,8 tot 4,6 jaar.
Een percentage van 34 van de bedrijven in de huidige Europese portfolio’s is langer dan zeven jaar geleden aangekocht. Deze lange ‘aanblijvers’ vertegenwoordigen bovendien een onevenredig groot aandeel van het totale portfolio – meer dan 60% – omdat tussen 2005 en 2008 gemiddeld grotere deals werden gesloten dan in de jaren daarna.
Dure pre-crisis bedrijven
"Het kost de fondsen moeite die bedrijven te verkopen," duidt Arnoud van der Slot, partner van Roland Berger in Amsterdam. "Het zijn grote bedrijven, die duur zijn aangekocht en daarna is door de economische crisis de winst gedaald. Bovendien betreft het vaak ondernemingen in bedrijfstakken waar investeerders nu minder brood in zien. Toch doen de fondsen er goed aan die bedrijven snel van de hand te doen, desnoods met verlies."
"Het kost de fondsen moeite die bedrijven te verkopen," duidt Arnoud van der Slot, partner van Roland Berger in Amsterdam. "Het zijn grote bedrijven, die duur zijn aangekocht en daarna is door de economische crisis de winst gedaald. Bovendien betreft het vaak ondernemingen in bedrijfstakken waar investeerders nu minder brood in zien. Toch doen de fondsen er goed aan die bedrijven snel van de hand te doen, desnoods met verlies."
Het verkopen van lang aanblijvende bedrijven gebeurt steeds vaker. In 2009 was van 11 procent van de verkochte bedrijven de doorlooptijd langer dan zeven jaar, in 2014 van 34 procent. Volgens Van der Slot valt te verwachten dat die trend doorzet. "Sommige fondsen zijn zelfs statutair verplicht te verkopen als bedrijven meer dan zeven jaar in hun portfolio zitten."
Tijd voor verkopen
Uit een enquête die Roland Berger onlangs hield onder 820 managers van private equity-fondsen, bleek ook dat ze willen focussen op desinvesteringen. Van der Slot: "De managers beseffen dat ze hun portfolio moeten opschonen, maar er is op dit ogenblik zo veel geld beschikbaar voor de fondsen, dat ze vooral druk zijn met investeren. Het is de vraag of ze wel toekomen aan verkopen."
Uit een enquête die Roland Berger onlangs hield onder 820 managers van private equity-fondsen, bleek ook dat ze willen focussen op desinvesteringen. Van der Slot: "De managers beseffen dat ze hun portfolio moeten opschonen, maar er is op dit ogenblik zo veel geld beschikbaar voor de fondsen, dat ze vooral druk zijn met investeren. Het is de vraag of ze wel toekomen aan verkopen."
Advieskantoor Roland Berger bestuurdeerde de portfolio’s van 2.671 Europese private equity-fondsen en 14.834 deals over de periode 1998-2015. Daaruit volgde het rapport ‘What is holding back returns of European private equity?’. Roland Berger analyseerde drie factoren die traditioneel van invloed zijn op het rendement van private equity: de waarderingen van bedrijven bij aan- en verkoop, het percentage geleend geld en de doorlooptijd van de bedrijven in de portfolio’s.