Europese nieuwsmedia klagen over reclamemonopolie Google
Branchevereniging European Publishers Council (EPC), waar onder andere uitgevers als DPG Media, Sanoma, RELX en Mediahuis onderdeel van zijn, wil dat Google ter verantwoording wordt geroepen en dat de Europese mededingingswaakhond maatregelen neemt om de marktmacht van Google te breken.
De uitgevers stellen dat Google sinds de overname van het bedrijf DoubleClick in 2008 via allerlei illegale zaken de concurrentie op het gebied van webadvertenties grotendeels heeft uitgeschakeld. Inmiddels treedt Google op als vertegenwoordiger van zowel de koper als de verkoper van reclameruimte en vormt het bedrijf ook het veilinghuis dat er tussenin zit.
Die positie zorgt ervoor dat alleen Google inzicht heeft in vraag, aanbod en prijzen en daarbij de eigen belangen als eerste bedient. Media, maar ook andere bedrijven, zijn ondertussen voor hun inkomsten uit reclames grotendeels afhankelijk van het Amerikaanse bedrijf.
Voorzitter Christian Van Thillo van EPC stelt dat het "hoog tijd" wordt dat de Europese Commissie optreedt en maatregelen neemt waardoor Google daadwerkelijk zijn gedrag moet veranderen. "Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben bepaald dat Google de concurrentie beperkt, maar het bedrijf is weggekomen met kleine aanpassingen die geen betekenisvolle verandering voor de werking van zijn systeem inhielden. Dit kan zo niet doorgaan."