‘Enorme’ groei voor Takeaway.com
Takeaway zag de omzet op jaarbasis 49 procent hoger uitvallen op 166,5 miljoen euro. Vooral de hogere tarieven in Duitsland droegen bij aan de stijging. Het aantal orders steeg met 38 procent tot 68,3 miljoen. De bezorgservice voor restaurants Scoober zag de orders met een bescheiden 1,4 procent stijgen.
Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim 42 miljoen euro. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap 117 miljoen euro 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.
In Nederland ging het aantal orders met 30 procent vooruit, waarbij de omzet 35 procent hoger uitviel. Daarmee was Nederland met een omzet van dik 74 miljoen euro de belangrijkste markt voor het bedrijf. In Duitsland werd 57 procent meer verdiend op een stijging van de bestellingen met 38 procent. De omzet kwam uit op bijna 58 miljoen euro. In de overige landen waar het actief is werd 75 procent omzetgroei gerealiseerd tot ruim 34 miljoen euro.
Op de middellange termijn mikt het bedrijf op een groei van het aantal bestellingen met een kwart per jaar. De omzetgroei moet daarbij jaarlijks sterker zijn dan de toename van het aantal bestellingen. Binnen twee tot drie jaar moet het aangepaste bedrijfsresultaat in Duitsland en van het bedrijf als geheel positief zijn. Dat is nu in Nederland al wel het geval.
Takeaway.com ging eind 2016 naar de beurs om verdere groei te kunnen bewerkstelligen. "Wat voor mij telt is dat we onze plannen kunnen doorzetten naar versterkt marktleiderschap in onze kernlanden en dat we onze restaurants en consumenten nog beter kunnen bedienen", zei Groen destijds in een interview met M&A Magazine over de beursgang.