Energiebedrijf Robin Energie failliet
Dat komt door een wettelijke regeling, waardoor de levering in alle gevallen wordt voortgezet. Klanten krijgen vanzelf een nieuwe energieleverancier. De netbeheerders garanderen tot die tijd de levering van energie.
Directeur van Robin Energie, Ronald Ruskauff, zegt tegen De Telegraaf dat het faillissement is aangevraagd door de Belastingdienst. Het ministerie van Financiën, waar de fiscus onder valt, laat weten niets over individuele gevallen te kunnen zeggen. De woordvoerder wijst er wel op dat aan een eventuele faillissementsaanvraag door de Belastingdienst een langdurig traject met onder meer aanmaningen en mogelijkheden tot betalingsregelingen vooraf gaat.
De curator van Robin Energie bekijkt nu eerst of er een bestaande energieleverancier is die de klanten wil overnemen. Als dat niet zo is, worden de klanten verdeeld over alle andere energieleveranciers. Tijdens de overgangsperiode waarin voor de klant een nieuwe energieleverancier wordt gezocht, kan een klant niet overstappen of opzeggen. Die periode eindigt uiterlijk 13 maart.
Bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh van de ACM wees erop dat consumenten niet zonder stroom of gas komen te zitten, maar er wel financiële gevolgen voor hen kunnen zijn. De toezichthouder zou het toejuichen als de sector met een plan komt om deze gevolgen in de toekomst zo veel mogelijk te beperken, liet ze weten.
Ook de Consumentenbond maakt zich zorgen over de bescherming van consumenten en wil dat de sector haast maakt met een garantiefonds, zoals in de reiswereld al gebruikelijk is. Volgens de bond raken consumenten onder meer voorschotten kwijt. Bovendien zijn ze afhankelijk van de tarieven van de nieuwe aanbieder die de verplichtingen van de failliete leverancier overneemt.
De Consumentenbond wijst er verder op dat het bankroet van Robin Energie het tweede van een energieleverancier in korte tijd is. Eind vorig jaar viel EnergieFlex al om.