Eigenaar Armani regelde verkoop modehuis in testament

De Italiaanse modeontwerper Giorgio Armani heeft in zijn testament plannen opgenomen om een belang in zijn modehuis Armani te verkopen aan een groot luxeconcern. De oprichter, die eerder deze maand op 91-jarige leeftijd overleed, wilde daarmee een proces in gang zetten dat er uiteindelijk toe moet leiden dat het Italiaanse modemerk wordt opgenomen in een grotere groep.
Het document, dat vrijdag openbaar werd gemaakt, stelt voorwaarden aan de Armani Foundation om binnen achttien maanden een eerste belang van vijftien procent van het modehuis te verkopen aan LVMH, Moët Hennessy, Louis Vuitton, EssilorLuxottica, L’Oréal of een ander bedrijf van vergelijkbare omvang.
Armani wilde ook dat de groep die het eerste belang koopt dit uiteindelijk binnen drie jaar zou kunnen verhogen tot 54,9 procent, wat de weg vrijmaakt voor een volledige overname van het modehuis.
Vorig jaar maakte Giorgio Armani bekend open te staan voor een beursgang of een fusie. Armani is altijd wars geweest van de fusies en overnames die de mode-industrie de afgelopen jaren ingrijpend hebben veranderd. Nu denkt hij daar anders over. “Wat altijd kenmerkend is geweest voor het succes van mijn werk is het vermogen om me aan te passen aan veranderende tijden.”
Toch is het niet de eerste keer dat Armani hint op een open deur voor financiële participatie van buitenstaanders. Drie jaar geleden had hij het ook al over het binnenhalen van beleggers. Zolang ze maar niet Frans zijn, verklaarde hij in een interview met het Amerikaanse Vogue. Toen werd erop gespeculeerd dat het Italiaanse modehuis Giorgio Armani de handen ineen zou slaan met een ander Italiaans bedrijf.