DPG Media probeert fusie RTL en Talpa te torpederen

Protest bij ACM omdat de fusie QMusic uit de markt zou duwen.

Als het aan mediaconcern DPG Media ligt gaat de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa van tafel. DPG is beducht dat de deal ten koste gaat van zijn radiozender QMusic. De deal zou leiden tot een monopolie op de commerciële tv-markt creëert.

Dat zegt DPG-ceo Erik Roddenhof in een gesprek met het FD over de financiële resultaten van het mediabedrijf. DPG, uitgever van diverse Nederlandse kranten, zucht onder de stijgende papier- en personeelskosten. 

 “Bij de inkoop van advertentieruimte combineren adverteerders vaak radio en televisie”, legt Roddenhof uit. “Wij hebben één radiozender, QMusic, Talpa heeft er vier. Als RTL en Talpa fuseren gaat QMusic weggedrukt worden.”

Het bezwaar tegen de fusie concentreert zich op radiomarkt. Een jaar geleden kondigden RTL en Talpa aan samen verder te gaan. DPG had destijds ook een oogje op RTL. “Wij hebben de ambitie om in de tv-markt actief te zijn”, vervolgt Roddenhof. “Maar als RTL samengaat met Talpa is er geen ruimte voor andere commerciële tv-zenders in Nederland.”

RTL en Talpa stelt dat er geen apart mark meer is voor tv- en radiocommercials, maar dat alles tegenwoordig draait om digitale advertenties. Daar is de combinatie maar een kleine partij, zo verwoordt het FD de redenatie van de combinatie RTL-Talpa. 

Het is afwachten of de ACM meegaat in deze. Houdt de toezichthouder vast aan een aparte radio- en tv-markt, dan kan de toezichthouder de fusie verbieden of stevige concessies eisen.
 

Gerelateerde artikelen