Dick Wouters, Kröller Boom: “Risicobeheersing krijgt steeds meer aandacht”
Bij veel bedrijven is er over zaken als risicoafdekking en mogelijke claims van derden niet genoeg nagedacht. Dick Wouters, algemeen directeur van assurantie-makelaar Kröller Boom, krijgt steeds meer vragen over het verzekeren van deze risico's. "Risk management is essentieel voor de continuïteit van bedrijven. Dat besef groeit."
Het in kaart brengen van risico’s en de manier waarop deze beheerst worden, gebeurt vaak bij een overname: de due diligence fase biedt een geschikt moment om alles onder de loep te nemen. Dick Wouters, die veel private equity investeerders tot zijn klantenkring rekent, ziet de aandacht voor risicobeheersing en –afdekking rond M&A-processen de laatste jaren toenemen. “De due diligence fase en dan met name de vendor due diligence, wordt door verkopers mede gezien als een goede check om te kijken of alles op orde is. Pensioenen zijn daarbij het grootste aandachtspunt: hoe zijn die geregeld, welke afspraken zijn daar gemaakt en hoe vast staan die afspraken? Wij komen altijd zaken tegen die veel beter kunnen en besparingen kunnen altijd gerealiseerd worden. Nederland is van nature een land waar veel verzekerd wordt, maar een duidelijke lijn is er vaak niet. Opvallend.”
Dat geldt helemaal voor bedrijven die internationaal actief zijn. Wouters: “Vaak ontbreekt een internationaal programma: hoe is de aansprakelijkheid geregeld bij het ene buitenlandse kantoor, welke risico’s hebben we in de productie elders? Internationalisering begint vaak met één land en breidt later uit. Het geniet aanbeveling daar goed over na te denken en een overkoepelend programma te ontwikkelen dat alle risico’s in kaart brengt.”
Een ander actueel probleem waarover volgens Wouters onvoldoende nagedacht wordt, is cybercrime. “CFO’s, CEO’s, M&A Directors en bedrijfsjuristen krijgen er allemaal mee te maken maar de materie is dusdanig gecompliceerd, dat niemand in feite weet wat de beste stappen zijn. Zo ook met de cookiewetgeving. Ieder bedrijf ging daarmee aan de slag en hoopt alles met een paar stappen juridisch geregeld te hebben. Het lijkt er echter meer op dat iedereen elkaar nadoet met zo’n melding op de website en er weinig bedrijven zijn die hele duidelijke richtlijnen in hun bedrijfsstrategie verwerkt hebben. Het geniet aanbeveling dit soort risico’s, tezamen met alle andere risico’s, duidelijk in kaart te brengen en er een alles overkoepelend beleid voor te ontwikkelen.”
Toch gloort er hoop, ziet Wouters. “Bij zowel bedrijven als investeerders krijgen dit soort zaken gelukkig steeds meer aandacht. De due diligence fase duurt daardoor ook vaak langer. Een bedrijf waar lijken in de kast zitten, verkoop je in de huidige markt niet meer. Daar is iedereen het wel over eens.”