Deze advocaten hebben de meeste deals gedaan

Wat maakt dat deze transactieadvocaten zoveel deals hebben gedaan?

De wereld van fusies en overnames is hard werken. Elke dealmaker zal dat tijdens een borrel – voordat corona nog het biermerk Corona was – wel hebben verteld. Maar wat maakt dat dé advocaten die in deze lijst voorkomen zoveel deals hebben gedaan? Waar hebben ze dat aan te danken? Is dat alleen hard werken? Of, spelen andere factoren ook een rol?

Op basis van de cijfers van MenA.nl is van 2014 tot eind 2020 een analyse gemaakt. Hieruit is er een top 10 opgesteld van de advocaten die de meeste deals hebben gedaan.

Teamwerk

Op de eerste plek staat Matthijs Ingen-Housz van INGEN HOUSZ. Ingen-Housz heeft 116 deals met een dealwaarde van elk meer dan 5 miljoen euro gedaan vanaf 2014, met een totale waarde van 3,2 miljard euro. Ingen-Housz heeft recentelijk nog de Best M&A Lawyer Mid-Market Award gewonnen tijdens de M&A Awards van dit jaar. Hij was als adviseur van de founders betrokken bij de beursgang van berichtendienst CM.com in februari 2020, een deal die de award voor Best ECM Deal heeft gewonnen. Nog onlangs adviseerde Ingen-Housz bij aansprekende deals als de $200M investeringsronde in Messagebird, en de €150M investeringsronde in Catawiki. Ingen-Housz vertelde er tijdens de uitreiking van de M&A Awards afgelopen donderdag het volgende over: “Het was een team-prestatie, we hebben een fantastisch team. Door onze focus op venture capital hebben we kunnen surfen op de golf aan grote venture capital transacties van dit jaar.”

Inmiddels bestaat INGEN HOUSZ al ruim zes jaar. Met een focus op voornamelijk venture capital heeft Matthijs Ingen-Housz vele deals begeleid en diverse investeringsfondsen opgezet. In deze periode heeft hij ook in 2017 de Best M&A Lawyer Midmarket Award gewonnen. Hoe hij de afgelopen zes jaar heeft ervaren? ‘’Wij hebben geluk gehad met de enorme groei van venture capital en dat buitenlandse investeerders Nederlandse start-ups steeds beter weten te vinden. Het mooiste vind ik de lange termijn relaties. We hebben het avontuur van onze investeerders- en start-up klanten mee kunnen maken. Het kan hard gaan. Zes jaar geleden zat ik als mentor bij de piepjonge founders van Sendcloud thuis een colaatje te drinken, inmiddels hebben ze 260 medewerkers, vorige maand haalden ze in een investeringsronde 12.6 miljoen euro op’’, vertelt Ingen-Housz.

Meer een adviseur en gids

De vraag doet rijzen hoe Matthijs Ingen-Housz zoveel deals heeft kunnen doen. Welke factoren spelen hierbij een rol? Ingen-Housz verklaart dit door focus: “Wij doen alleen het werk waarvan we zelf denken dat onze cliënt het beste af is als wij het doen. Door onze focus kunnen we dat werk snel en efficiënt doen. Fijn aan een klein kantoor is, dat we het juridische keurslijf wat hebben kunnen loslaten. We voelen ons meer adviseur en gids dan juridisch adviseur of advocaat: op basis van onze ervaringen op ons focusgebied gidsen we onze klanten, we willen het verschil maken voor onze klanten, en dan blijkt dat het maar weinig om juridische punten gaat.”

Kansen voor institutionele beleggers

Op de tweede plek staat Luc Habets van Lexence, in 2016 winnaar van de Best M&A Lawyer Midmarket, die in de gemeten periode met zijn team 90 deals heeft gedaan met een waarde van 2,4 miljard euro. Habets heeft de afgelopen jaren aan veel deals gewerkt, waaronder diverse investeringen en exits voor Waterland Private Equity recent nog uitgeroepen tot Best Private Equity House. In het team van van Luc Habets zitten onder andere Nicky Spaan, Femke Prins, Iris Hoekstra, Thijs Verstraten en Kevin Beukeveld.

Luc Habets staat de redactie te woord en vertelt meer over de opvallendste ontwikkelingen binnen private equity in de afgelopen zeven jaar. Zo is private equity in toenemende mate een interessante asset class voor institutionele investeerders, vertelt de M&A-advocaat. ‘’De rendementen zijn relatief hoog en daardoor ondervinden private equity huizen weinig moeite om hun fondsen te vullen. Dat geld wordt aan het werk gezet door te investeren in kansrijke bedrijven met een sterke groeipotentie. Dat leverde ons als Lexence de afgelopen zeven jaar zo’n 300 deals op, variërend van (platform) investeringen tot strategische overnames in het kader van de buy and build en exits (trade sales en secondary buy outs) voor participatiemaatschappijen die per definitie een in tijd afgebakende investeringshorizon hebben.’’

Focus en stabiliteit

‘’Wij richten ons met Lexence exclusief op de mid-market met een brede focus op verschillende sectoren’’, antwoordt Habets op de vraag hoe hij zoveel deals heeft kunnen doen. Hij vervolgt weer: ‘’We hebben diverse goed op elkaar ingespeelde teams van junior- en senior advocaten die kwaliteit zonder nodeloze franje leveren. Dealgericht, constructief en zonder poespas. Dat wordt kennelijk gewaardeerd en herkend in de markt. Daarnaast is het voordeel van de mid-market dat het minder gevoelig is voor geopolitieke of maatschappelijke onzekerheden zoals we ook nu ervaren in de Covid 19 periode. We zijn sinds de zomer van dit jaar drukker dan ooit.’’

In hoeverre speelt het hebben van een goed netwerk een rol? De dealmaker vertelt dat het onderhouden van een persoonlijk en zakelijk netwerk belangrijk is om langdurig succesvol te zijn. ‘’Dat betekent niet dat je de hele tijd recepties moet aflopen in de hoop een deal binnen te halen. De beste vorm van acquisitie is met volledige focus je werk goed doen waardoor cliënten, adviseurs en soms zelfs wederpartijen je een volgende keer weten te vinden. Dan blijft het vliegwieleffect lopen en bouw je voortdurend aan een geloofwaardig trackrecord.’’

Zie de top 10 hieronder.

 

Gerelateerde artikelen