Delivery Hero zet Foodora Nederland te koop
Ook de activiteiten in Australië, Frankrijk, Italië en Brazilië worden afgestoten. Voor de Zuid-Amerikaanse divisie is al een koper gevonden.
Delivery Hero wil zich voornamelijk gaan richten op landen waar het marktleider is.
Delivery Hero is in Duitsland in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met Takeaway, het moederbedrijf achter bestelsites als thuisbezorgd.nl. In deze branche wordt marktleiderschap als cruciaal gezien om te overleven. De beslissing kan dus goed nieuws betekenen voor de Nederlandse activiteiten van dit bedrijf.
Topman Jitse Groen van rivaal Takeaway.com laat alvast weten zeker zullen te kijken naar Foodora Nederland. ,,Wij hebben met Scoober ook een bezorgdienst, die groter is dan Foodora. We hebben te maken met een tekort aan bezorgers dus als wij meer bezorgers kunnen krijgen zullen we zeker kijken naar de mogelijkheden.''
Het aan de beurs in Amsterdam genoteerde bedrijf achter Thuisbezorgd.nl heeft als strategie om voortdurend naar overnames te kijken in markten waar het marktleider is of kan worden. Zo kocht Takeaway onlangs nog het Israëlische 10bis. ,,Het overnemen van een bedrijf is wel iets ingewikkelds'', benadrukt Groen. ,,Uiteindelijk is zoiets toch een kwestie van onderhandelingen.''
Takeaway maakte gisteren z’n halfjaarcijfers bekend. Het aantal bestellingen is opnieuw sterk toegenomen. In Nederland steeg dit met 21 procent en in Duitsland nam dat aantal met 34 procent toe. In andere belangrijke markten, zoals Polen, België, Oostenrijk en Frankrijk, steeg het aantal bestellingen in een nog hoger tempo.
De opbrengsten stegen in de eerste zes maanden van dit jaar met 42 procent tot 110,2 miljoen euro. Het operationeel verlies (ebitda) bedroeg nog wel 6,1 miljoen, maar dat verlies is met meer dan de helft teruggedrongen ten opzichte van een jaar eerder.