De integratie van Ahold Delhaize loopt financieel op schema
Ahold Delhaize gaf in zijn update over het derde kwartaal aan dat de financiële voordelen van de fusie met het Belgische Delhaize dit jaar naar verwachting zullen uitkomen op 250 miljoen euro, terwijl eerder op 220 miljoen euro aan synergievoordelen werd gerekend. In 2019 moeten die voordelen uitkomen op 750 miljoen euro.
De supermarktmachthold boekte daarnaast de afgelopen drie maanden een hogere winst en omzet. Ook kondigde het bedrijf een nieuw aandeleninkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro voor 2018 aan.
In de zomer van 2015 kwamen de bestuurders van het Nederlandse Ahold en Belgische Delhaize overeen om te gaan fuseren, waarbij Ahold de bovenliggende partij is. De twee bedrijven halen beide tweederde van hun omzet uit de Verenigde Staten, waar een sterke prijsdruk gaande is. Samenwerking in Amerika is dus nodig, zo was de rationale in 2015.
Voorlopig lijkt de fusie dus zijn vruchten af te werpen. In de Verenigde Staten breidde Ahold zijn marktaandeel uit en was er volumegroei voor zijn Amerikaanse onderdeel Food Lion. Verder zat ook de onlineverkoop in de lift.
Wel heeft het Belgisch-Nederlandse concern, dat geleid wordt vanuit Zaandam, last van een andere overname. Namelijk die van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door techgigant Amazon. Met deze acquisitie doet nu opeens een van de machtigste bedrijven ter wereld mee op de boodschappenmarkt.
CEO Dick Boer van Ahold Delhaize verklaarde dat hij de ontwikkelingen rond Amazon nauwlettend volgt. Amazon zou ook de Europese supermarktsector willen betreden nadat het internetbedrijf eerder de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market overnam. "Wij kennen ze als een sterke concurrent met een goed bedrijfsmodel. Maar wij zijn in een sterke positie om rivalen het hoofd te bieden", stelde de topman.