De digitale economie: een bui die niet overwaait

De ontwikkelingen in de digitale economie hebben zich de afgelopen jaren in een duizelingwekkend tempo voltrokken. Inmiddels hebben we (na cd en online) kennisgemaakt met de derde generatie digitale vernieuwing. Voor het type bedrijven dat in dit segment actief is, is technologie veel meer dan een business partner. Technologie ís de business.
Wat ooit het domein was van nerds ligt nu op tafel in de boardroom. Disruptive e-companies hebben het corporate speelveld een ander aanzien gegeven. Ze zijn in staat gebleken om met fonkelnieuwe businessmodellen oude giganten in bijvoorbeeld telecom, payment services of de muziekindustrie aan het wankelen te brengen. Denk aan Skype, Paypal en Spotify. Waarom zouden disruptors van een dergelijk kaliber ook niet in andere sectoren te verwachten zijn? Kijk wat Uber in de taximarkt doet. Wat kan de gevestigde orde doen om naderend onheil af te wenden?
Radicale innovatie
Eerst en vooral: actief meedoen in plaats van hopen dat de bui overwaait, want dat kan fataal zijn. Actief meedoen vergt slimme ideeën over de inzet van de nieuwste technologie. Dan gaat het doorgaans niet om iets simpels als het openen van een nieuw verkoopkanaaltje, maar eerder om radicale innovatie van het eigen operating model. Voorbeelden van bedrijven die in het afgelopen halfjaar flinke stappen in digitale transformatie hebben gezet zijn RTL Group die voor USD 144 mln SpotXchange kocht, een online video-advertentieplatform en Gemalto dat voor USD 890 mln de producent van security software SafeNet overnam. 
Het kan echter ook op kleinere schaal. Het overnemen van technologische startups is daarvoor een goede optie. Reken daarbij echter op flinke concurrentie, ook van buitenlandse spelers, met name uit Amerika. Voorspeld wordt dat de gevestigde Amerikaanse high tech ondernemingen de komende anderhalf jaar flink gaan winkelen op het Europese vasteland. Hun vizier is onder andere gericht op big data spelers, zoals aanbieders van predictive analytics, specialistische softwareproducenten en ook op de feitelijke eigenaren van big data. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt overigens dat grensoverschrijdende overnames minder slaagkans hebben dan binnenlandse. Voor deze bedrijven is dat echter geen belemmering. Ook de integratie van disruptive companies is een uitdaging, met name voor meer traditionele ondernemingen. Lees hierover meer in mijn vorige blog op mena.nl
Kraamkamer
Hoe kan je de juiste target companies vinden en hoe zorg je dat jij bij hen vooraan staat? Gelukkig zijn daar mogelijkheden voor. Aan een hele golf van nieuwe businessmodellen wordt momenteel gesleuteld in tal van startupbootcamp-initiatieven, de kraamkamers van technologische vernieuwing. Veel toonaangevende bedrijven houden actief voeling met de ontwikkelingen die daar gaande zijn. Net als onder andere Philips en NXP is mijn eigen EY betrokken bij de Startupbootcamp HighTechXL in Eindhoven. Het is een uitstekende manier om dicht op het vuur te zitten en in een vroeg stadium deel uit te maken van de juiste netwerken. Bovendien biedt het uitzicht op technologische sprongveranderingen die soms nodig zijn om te kunnen overleven. Want door de kracht van innovaties in de digitale economie worden tal van bedrijfstakken momenteel flink opgeschud. Daarbij wens ik geen enkel bedrijf toe zich op een kwade dag te moeten realiseren volkomen gemarginaliseerd te zijn. Tijd voor actie dus!
Arjan Groen is Partner bij EY en helpt bedrijven echte waarde te realiseren met M&A en transformatie
Gerelateerde artikelen