De Brauw en Stibbe adviseren bij verkoop Philips-onderdeel aan Funai

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:00
Philips verkoopt al zijn activiteiten op het gebied van audio, video, multimedia en elektronica-accessoires aan het Japanse bedrijf Funai voor 150 miljoen euro exclusief licentierechten. De Brauw Blackstone Westbroek stond het Eindhovence concern bij; Stibbe trad op als lead counsel voor de Japanners.

Philips maakte de verkoop bekend bij de presentatie van de cijfers. Eerder verkocht Philips al zijn televisietak aan TP Vision; deze deal is de volgende stap in het herijken van de Philips-portfolio. Met Funai is een licentieovereenkomst voor vijf jaar gesloten, waarin Funai gebruik kan maken van de Philips-merknaam. 

Philips won juridisch advies in van De Brauw Blackstone Westbroek (Gaby Smeenk) en financieel advies van Credit Suisse en Deloitte. In Azië liet Philips zich bijstaan door adviseurs van Anderson Mori & Tomotsune, Jun He Law, Slaughter & May en in Argentinië door Zaballa Carchio Abogados. 
 
Stibbe trad op als lead counsel voor het Japanse Funai; het team bestond uit Björn van der Klip, Eva Das, Jeroen Smits en Rein Wesseling. Funai kreeg financieel advies van Nomura en voor de belastingzaken PwC inschakelde. 
 

In de deal hadden Gaby Smeenk en Arne Grimme de lead voor De Brauw Blackstone Westbroek. Voor Smeenk is het de eerste sinds ze op 1 januari 2013 toetrad tot de maatschap van De Brauw, waar ze in 2003 begon als advocaat. Ze laat in een reactie weten dat het een transactie betrof met veel verschillende aspecten. "Waaronder een brand license als gevolg waarvan de business de naam Philips kan blijven gebruiken voor de Lifestyle Entertainment producten tegen betaling van een royalty", aldus Smeenk. "Philips is de afgelopen jaren succesvol gebleken in het uitbouwen van haar brand license programma. Philips is een van de bekendste en daardoor waardevolste merken wereldwijd. Na de joint venture met TPV voor Philips TV die vorig jaar van start is gegaan, heeft Philips met de voorgenomen verkoop van haar Lifestyle Entertainment activiteiten de volgende stap gezet in de transformatie naar een leidend merk in Health en Well-being."

De nieuwe eigenaar van de Lifestyle Entertainment groep, bestaande uit onder meer audio, video en multimedia producten, wordt het Japanse Funai. Grimme en Smeenk adviseerden Philips dus opnieuw na eerder betrokken geweest te zijn bij de TV-joint venture. Smeenk: "Door de eerdere samenwerking met Philips en ervaring met de Aziatische manier van deals doen, verliep de advisering aan Philips op een prettige en efficiënte wijze. Philips en Funai kennen elkaar al goed uit eerdere transacties. Zo heeft Funai het recht om TVs met het Philips merk te verkopen in Noord-Amerika. Het onderlinge vertrouwen bij partijen als gevolg van de jarenlange samenwerking droeg bij aan de totstandkoming van de deal en Philips is verheugd met Funai als nieuwe eigenaar van de Lifestyle Entertainment business."

Gerelateerde artikelen