Dance-event organisator SFX steekt honderden miljoenen in overnames

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:17
SFX is on the roll. De Amerikaanse organisator van dance-events vliegt de wereld over op jacht naar overnamekandidaten. Nederland is een favoriet jachtterein. Vorig jaar werd ID&T voor 130 miljoen US dollar overgenomen, gevolgd door meerdere overnames op Nederlandse bodem. Nederlander Ritty van Straalen (foto links) is Chief Operating Officer (COO) bij SFX en is op een missie.
SFX kreeg in 2013 een notering aan de Amerikaanse tech-beurs Nasdaq en haalde daar 234 miljoen US dollar op. Met dat geld investeert het bedrijf in verdere groei, met overnames als belangrijk instrument. De zeven overnames van SFX sinds de beursgang van het bedrijf in oktober 2013 zijn gefocused op de Verenigde Staten, West Europa en Brazilië. Het bedrijf kocht Rock in Rio, React Presents, B2S, Flavorus, Perryscope Productions, Plus Talent, Monumental Productions – bekend van het Nederlandse festival Awakenings – en Alda Events. In aanvulling op de beursgang heeft SFX ook 295 miljoen US dolllar opgehaald met de uitgifte van obligaties. In april sloot een eerste uitgifteronde voor 220 US dollar, gevolg door een tweede ronde in september van 75 miljoen US dollar. 
 
Mysteryland dance-festival. Foto Heidie Focus Fotografie
 
De overnames moeten bijdragen aan de verwezenlijking van de droom van oprichter Robert Sillerman. De Amerikaanse miljardair heeft ruim 40 procent van de aandelen in handen. Zijn missie, en daarmee die van het bedrijf, is om SFX uit te laten groeien tot ‘hét wereldwijde platform voor de elektronische muziek cultuur’.  
  
Verbinden van fans door overnames
Waar menig CEO en CFO spreekt over synergie- en schaalvoordelen ziet Van Straalen vooral een kans in het verbinden van fans met muziek. “Het doel van SFX is ongewijzigd. Wij willen een wereldwijd netwerk creëren om de best mogelijke ervaringen te bieden voor fans van dancemuziek. Dankzij onze overnames is het mogelijk een platform te maken om de merken actief in de dance-scene samen te brengen met innovatieve digitale en creatieve oplossingen. Op deze manier kunnen we overal op de wereld fans verbinden met elektronische muziek, evenementen en hun favoriete artiesten.” 
Van Straalen is dankzij de overname van ID&T in de board van SFX gekomen. Sinds 2004 werkte hij met oprichter Duncan Stutterheim bij ID&T. Stutterheim geeft leiding aan de Europese activiteiten van SFX en denkt na over de strategie van het bedrijf als lid van de ‘steering committee’ van SFX. Het Nederlandse bedrijf is de organisator van onder meer Sensation, Tomorrowland, Mysteryland en Thunderdome. In de afgelopen jaren nam Shelly Finkel, Chairman of Strategy and Development van SFX, contact op met Stutterheim. Uit dit contact is een samenwerking voortgekomen en later de volledige overname van de grootste organisator van dance-evenementen in Nederland.
“Shelly Finkel nam destijds contact met Stutterheim om de mogelijkheid te bespreken om samen te werken. Dat leidde in eerste instantie tot een joint venture in Noord-Amerika en in oktober 2013 tot de definitieve overnameovereenkomst van 100 procent van de aandelen van ID&T. ” 
Overname-adviseurs met sectorkennis

Bij de overname van ID&T kreeg SFX juridisch advies van een team van Loyens & Loeff onder leiding van Harmen Holtrop. ID&T kreeg advies van een team van DLA Piper onder leiding van Barbara van Hussen (foto rechts). Stephan Lauers van EY was in de lead bij het verzorgen van de transaction support voor SFX. Van Straalen hecht grote waarde aan sectorkennis bij de keuze van adviseurs. “Wij zoeken adviseurs die onze business goed begrijpen en ons zowel lokaal als internationaal kunnen begeleiden om ons te helpen onze doelen te behalen.” Bij de beursgang in 2013 heeft SFX ook stevig geïnvesteerd in adviseurs. Zakenbanken UBS Securities, Jefferies en Deutsche Bank waren betrokken als joint book-running managers. Stifel, Nicolaus & Company, Incorporated en BTIG waren de co-managers bij de deal.
De overnamestrategie van SFX is heel divers, maar  het bedrijf hanteert wel vaste criteria. De Amerikaanse evenementenorganisator koopt bedrijven die muziek produceren, maar ook softwareproducenten en leveranciers van ticketadministratie. Belangrijke criteria die SFX stelt aan een overnamekandidaat zijn innovatie en marktleiderschap.
“Om een wereldwijd platform mogelijke te maken en de beste ervaring mogelijk te maken voor fans van elektronische muziek hebben we meerdere bedrijven geselecteerd als targets die zich onderscheiden door innovatie en leidende posities innemen in hun markt. Dit betreft verschillende markten, zoals de productie van evenementen, ticketing, creatieve diensten, digitale en sociale media, talent management en meer. Onze overnames worden geselecteerd om verschillende redenen, maar ze hebben één ding gemeen: met iedere overname kwam er iets nieuws op tafel waarmee SFX grotere en betere ervaringen kan bieden aan haar fans.”
Om overnames optimaal te laten renderen zoekt SFX naar mogelijkheden om succesvolle concepten wereldwijd uit te rollen. Net als een TV producent gaat het bedrijf met artiesten en shows op zoek naar nieuwe markten, om zo meer waarde te halen uit bestaande evenementen. Ook onderzoekt het bedrijf naar mogelijkheden om de tijd die fans besteden aan evenementen te vergroten. Door online shows en opnames aan te bieden kan SFX ook fans binden op het moment dat er geen festival is.
 
Maximale waarde uit overnames 
SFX haalt maximale waarde uit haar overnames als zij bijdragen aan een geïntegreerd platform waarmee we fans kunnen binden en nieuw publiek kunnen aanboren. Een goed voorbeeld is de overname van ID&T. Hiermee hebben we het legendarische Tomorrowland van de geboortegrond België kunnen overbrengen naar de Verenigde Staten en Brazilië en Mysteryland naar de ‘heilige gronden’ van Woodstock. Dankzij de overnames van digitale bedrijven als Beatport en Famehouse kunnen fans 365 dagen per jaar betrokken blijven bij onze events. Afgelopen jaar boden onze festivals Stereosonic en Tomorroworld een podium voor andere SFX merken als Awakenings en Q-Dance. Op deze manier kunnen we een nieuw geluid aanbieden aan het publiek.”
 
De overnamehonger van SFX is nog lang niet gestild. Kenner van de markt zien ook nog genoeg ruimte voor organisators van festivals om marktaandeel te winnen. Er worden regelmatig nieuwe festivals gelanceerd die voor goed gefinancierde bedrijven als SFX een aantrekkelijke overnameprooi vormen. Daarnaast bieden opkomende markten als Latijns-Amerika en Azië een aantrekkelijk perspectief voor verdere groei.
 
Gerelateerde artikelen