Column Thomas Daemen: Zelf je boekenonderzoek innoveren
Terwijl de technologie de afgelopen 15 jaar enorm is veranderd – denk aan Big Data, Fintech en Blockchain – is de manier waarop een financieel boekenonderzoek wordt uitgevoerd bij een overname, een ‘financieel due diligence’, nog nauwelijks anders dan aan het begin van deze eeuw.
Al jaren worden bij een financieel due dilligence de cijfers van het over te nemen onderneming verzameld in verschillende Excel sheets om daar vervolgens een rapport van te maken. Het product is nauwelijks geïnnoveerd.
Achterstallig onderhoud
Maar Excel is foutgevoelig en je zou verwachten dat ondernemingen de voor een due diligence benodigde informatie om de waarde van de onderneming te valideren direct voorhanden hebben. De ervaring leert dat dit niet het geval is: er is vrijwel altijd achterstallig onderhoud en ruimte voor verbetering.
Als boutique kantoor zijn we daarom aan het innoveren en hebben onze eigen software ontwikkeld. Dit reporting portal levert dezelfde rekenkracht als Excel met als groot voordeel dat analyses worden opgebouwd vanuit één bron, dus minder foutgevoelig. Het is ook gemakkelijker voor het management: zij hoeven minder informatie te verzamelen. Immers als wij de ‘bak data’ ontvangen, kunnen wij een groot deel van ons werk uitvoeren.
Structuur
Als de structuur eenmaal staat, zijn met één druk op de knop alle analyses die wij hebben opgesteld real time voorhanden. Een groot voordeel van deze manier van werken is dat een due diligence geen eenmalig project meer is. De onderneming krijgt de mogelijkheid due diligence analyses, die in feite de waarde van de onderneming zichtbaar maken, in te zetten als een Business Intelligence tool ná de transactie. ‘Continuous due dilligence’ noemen wij dat.
Het is onlogisch om de kennis en ervaring uit het due diligence onderzoek alleen te gebruiken voor de transactie, zonder deze te verankeren in de onderneming, terwijl het anno 2018 eenvoudig is om dat voor elkaar te krijgen.