Chinese merken doen steeds meer merkaanvragen buiten de grenzen
Dit blijkt uit nieuw onderzoek van CompuMark, marktleider in onderzoeks- en beschermingsoplossingen voor handelsmerken. De analyse is gebaseerd op aanvragen in het internationale handelsregister. In de afgelopen twee jaar is het aantal Chinese aanvragen in buitenlandse registers verdubbeld, Chinese aanvragers dienden in 2017 bijna 120.000 aanvragen in.
Chinese focusmarkt
Het aantal merkaanvragen in Amerika ingediend door Chinese merken is sinds 2014 met 800 procent toegenomen. Van de 120.000 buitenlandse handelsmerkaanvragen die in 2017 door Chinezen werden ingediend, waren er 50.000 geadresseerd aan de Verenigde Staten. Hieruit is te concluderen dat de VS de belangrijkste markt is voor Chinese merken, voorheen waren dit de aangrenzende landen in Zuidoost-Azië. Het aantal representeert ongeveer 10 procent van alle aanvragen die in één jaar zijn ingediend bij de handelsmerkregisters van de VS.
Aanvragen binnen de grenzen
In eigen land blijft het Chinese merkenregister ook fenomenaal groeien. Met meer dan 1,4 miljard consumenten wordt de Chinese markt gezien als een belangrijk target voor internationale merken, dus wereldwijde merken laten hier massaal hun handelsmerken registreren. Enkele cijfers die de sterke groei onderstrepen:
– Het merkenregister van China is de grootste ter wereld.
– In 2017 werden er meer dan vijf miljoen nieuwe merken toegevoegd.
– Wereldwijd stonden 60 procent van de merkaanvragen in 2017 in het Chinese register.
– In september 2017 werden meer aanvragen in één week ingediend dan dat in heel 2016 werden ingediend bij het Europese Unie-register.
– Het aandeel van wereldwijde handelsmerkaanvragen dat in China wordt ingediend, neemt nog steeds toe.
Informatie in aanvragen
Handelsmerkaanvragen bevatten informatie over markten (registratieland), tijd (indieningsdatum), bron (land van aanvrager) en bedrijfsactiviteit (branche en specificaties). In het onderzoek is uitgediept waar Chinese merkaanvragers zich bevinden, waar Chinese aanvragers vandaan komen en welke Chinese industrieën de groei van wereldwijde handelsmerken voeden.
Jeff Roy, President van CompuMark, verklaart de groei: "Trends in merkaanvragen kunnen als krachtige indicatoren voor economische activiteit dienen. China is daar een goed voorbeeld van. Door het volume van het aantal aanvragen zijn in slechts vier jaar Chinese wereldwijde merken van nummer tien naar nummer twee gestegen. Als de huidige stijging aanhoudt, zullen Chinese merken in 2020 de wereldwijde koppositie overnemen van Amerikaanse merken."
Rob Davey, Senior Director, Managed Solutions & Global Markets bij CompuMark: "China is met zijn aantrekkingskracht als 's werelds grootste interne markt en een populatie met groeiende koopkracht wereldwijd prominent aanwezig op de radar van merkeigenaren. En onze analyse toont aan dat Chinese merkaanvragers een aanzienlijke impact hebben op de wereldwijde handelsregisters."