CEO Phill Robinson na overnamegeruchten: ‘Exact omhelst openheid’

Exact koopt ProQuro en, eerder al, Parentix. Het softwarebedrijf mikt vooral op de Benelux. En eigenaar Apax is volgens de CEO niet van plan tot verkoop.

De overname door Exact van ProQuro past naadloos in de M&A-strategie van de softwareleverancier uit Delft. Want de marktleider in procure-to-pay-software in Nederland is een bedrijf waar innovatie voorop staat.

Kampioen Benelux
“Wij zijn er voor het mkb in de Benelux”, zegt de ceo van Exact, Phill Robinson, in een interview met AccountantWeek, “en met ProQuro kunnen we de meer dan 400.000 bedrijven die wij als klant hebben nog beter van dienst zijn. Als kampioen van Nederland, België en Luxemburg willen we die leidinggevende positie verder uitbouwen.”

ProQuro biedt volledig geautomatiseerde oplossingen voor inkoopmanagement. Zoals goedkeuringsprocessen, verbeterde compliance, geoptimaliseerde inkoop workflows en duidelijke zichtbaarheid van de uitgaven. Grote bedrijven hebben daar speciale afdelingen voor, onder de Exact-vlag kan ook het mkb er zijn voordeel mee doen, zo stellen beide partijen.

Cultuurspook
Het na overnames vaak voor rampspoed zorgende ‘spook dat cultuurverschil heet’, zal na de acquisitie van ProQuro niet opduiken, zo is de overtuiging van Phill Robinson. “Wij hebben bij Exact de bedrijfscultuur afgelopen tijd veranderd. Command & control zijn uit, die open cultuur is in, openheid omhelzen we. Ja, ook met het oog op acquisities.”

Want het M&A-beleid van Exact is zeker nog niet afgerond. Afgelopen zomer werd het eveneens Nederlandse Parentix – gespecialiseerd in cloud-oplossingen – verworven. “En er komt zeker nog meer aan”, aldus Robinson. “We zijn national champion van de Benelux en alleen door altijd alert te zijn, behoud je die titel.”

‘Anonieme ingewijden’
Al die M&A-activiteit doet de vraag rijzen: wil investeringsmaatschappij Apax, eigenaar van Exact, het Zuid-Hollandse softwareconcern eigenlijk wel verkopen, zoals financiële media op basis van ‘anonieme ingewijden’ vorige maand nog meldden?

Topman Phill Robinson zucht diep. “Daags na die berichtgeving stond ik voor een zaal met 6000 Exact-klanten. ‘Staaltje van puur fake news’, vertelde ik hen. Speculatief en zonder ons ook maar om commentaar te hebben gevraagd. Exact is van Apax en Apax heeft ons niet in de etalage gezet.” 

Gerelateerde artikelen