CEO Aart Roos maakt productiviteitsslag met Auping
De omzet van de Nederlandse beddenfabrikant Auping stagneerde de afgelopen decennia maar CEO Aart Roos is bezig het bedrijf uit zijn slaap te sussen. De directeur verwacht dat het bedrijf door een efficiƫntere productie en de aantrekkende economie, dit jaar weer groeit.
Auping is een Nederlandse fabrikant van bedden in het duurdere segment. De familie Auping is nog steeds voor 79% eigenaar van het Koninklijke bedrijf dat een historie heeft die meer dan 125 jaar teruggaat. NPM Capital, de investeringsmaatschappij van SHV, heeft de overige 21% in handen.
Al sinds de jaren zeventig zorgt het beddenmodel Auronde – het populairste bed van Nederland – voor stevige verkopen bij Auping. De afgelopen jaren zette het succes echter ook een flinke rem op het bedrijf, dat teveel achteroverleunde en de omzet zag stagneren.
Roos ging drie jaar geleden aan de slag als CEO van de onderneming met als doel om het bedrijf uit zijn slaap te halen. Hij bracht de productie van de drie Auping-fabrieken in Nederland naar één fabriek in Deventer, die dinsdag officieel is geopend. Op die manier kan er volgens hem veel efficiënter worden geproduceerd. "Het scheelt 120.000 kilometer per jaar aan verspilling van diesel, fijnstof, tijd en geld. Verspilling waar niemand blij van wordt en waar geen klant voor wil betalen."
Geen voorraad
Dankzij de centralisatie kan er bovendien veel flexibeler worden geproduceerd, aldus Roos. Bedden worden niet meer op voorraad gemaakt, maar direct op basis van de bestelling van een klant. Dankzij de standaardisatie van onderdelen kunnen bedden daarbij nu in drie tot vier weken worden geleverd, waar de levertijd voorheen acht tot twaalf weken bedroeg.
Dankzij de centralisatie kan er bovendien veel flexibeler worden geproduceerd, aldus Roos. Bedden worden niet meer op voorraad gemaakt, maar direct op basis van de bestelling van een klant. Dankzij de standaardisatie van onderdelen kunnen bedden daarbij nu in drie tot vier weken worden geleverd, waar de levertijd voorheen acht tot twaalf weken bedroeg.
"De Auronde draagt onze omzet nog steeds, wat natuurlijk uniek is voor een model van veertig jaar oud", zegt de Auping-directeur. "Maar het succes uit het verleden werd ballast in het heden. Flexibiliteit en efficiëntie waren ver te zoeken. Je kon als klant als het ware alles kiezen, zolang het maar zwart was."
Omzet
De ingrepen moeten zorgen voor groei bij het bedrijf, dat met 325 werknemers goed is voor een jaaromzet van 65 miljoen euro. De afgelopen decennia nam die omzet niet meer toe. "Dat is funest voor een bedrijf. Zonder groei zijn er ook geen extra middelen om te investeren in klantgerichte innovatie", stelt Roos.
De ingrepen moeten zorgen voor groei bij het bedrijf, dat met 325 werknemers goed is voor een jaaromzet van 65 miljoen euro. De afgelopen decennia nam die omzet niet meer toe. "Dat is funest voor een bedrijf. Zonder groei zijn er ook geen extra middelen om te investeren in klantgerichte innovatie", stelt Roos.
Aan de stagnerende omzet komt dit jaar al een einde, voorspelt Roos. Auping profiteert momenteel volop van het herstel van de economie en de huizenmarkt, waardoor de beddenverkoop op de thuismarkt flink is aangetrokken. Doordat de ombouw in de magere jaren werd doorgevoerd, kan nu optimaal op de grotere vraag worden ingespeeld. "We kregen de wind mee, precies toen we klaar waren met onze centralisatie. Zo’n meevaller moet je soms ook hebben."
(ANP/MenA.nl)