Blokker gaat toch maar niet naar de beurs
Het winkelconcern zegt dat door de pandemie sprake is van "grillige marktomstandigheden" in retailland, terwijl de organisatie juist gebaat zou zijn bij continuïteit en stabiliteit.
"We moeten nu elke dag om 17.00 uur dicht. Ik weet niet wat er nog meer aankomt", legt topman Michiel Witteveen uit. Hij heeft liever dat al zijn mensen zich nu richten op het doorstaan van de coronacrisis, en niet op de stap naar de aandelenmarkt.
Ook zou het nu niet goed mogelijk zijn om beleggers te laten zien hoe de prestaties zijn. De coronamaatregelen drukken namelijk ook op de resultaten van het bedrijf.
Eerder dit jaar noemde Witteveen de beursplannen nog noodzakelijk voor de toekomst van de onderneming. Maar hij gaf toen ook aan dat er nadelen aan kleefden. De druk om te presteren zou dan meteen groter worden.
Wanneer MRG nu alsnog naar de beurs gaat, kan Witteveen niet zeggen. Het uitstel is voor "onbepaalde tijd", al is de wens om ooit naar de beurs te gaan niet verdwenen.
MRG was al een eind op weg met de voorbereidingen.
De beursgang had ergens volgend jaar moeten plaatsvinden. Witteveen zou daarbij de dagelijkse leiding uit handen geven. Per 1 februari zou hij voorzitter van de raad van commissarissen worden, en huidig voorzitter Dirk-Jan Stoppelenburg zou zijn plaats als topman innemen. Ook die bestuurswissel zal nu pas later zijn beslag krijgen.
"Dat is in goed overleg besloten", benadrukt Witteveen. De bestuurswissel was volgens hem puur ingegeven door de beursplannen, en nu die zijn uitgesteld kan hij nog even aanblijven. Bestuurders van bedrijven die naar de beurs gaan, dienen namelijk toezeggingen te doen dat ze nog een bepaalde tijd bij hun bedrijf blijven. Witteveen, die bijna 68 jaar is, zag zichzelf niet nog vier jaar topman zijn.
MRG telt meerdere ketens, waaronder elektronicaketen BCC. Tot voor kort hoorde Big Bazar er ook bij, maar in oktober werd bekend dat er een nieuwe eigenaar was gevonden voor de budgetwinkelketen.
In totaal is het concern momenteel goed voor 710 winkels en 8100 werknemers. Volgens Witteveen is het de afgelopen tijd gelukt om het winkelconcern te vernieuwen en de weg naar winstgevendheid terug te vinden. Aan die strategie, waarbinnen ook webwinkelactiviteiten een belangrijke plaats innemen, zal komende tijd verder worden gewerkt.