Bespaar tijd en koop een Porsche – 5 tips voor scale-ups

Jürgen Ingels, oprichter van FinTech Clear2Pay en investeerder onder de vlag van SmartFin Capital, gaf één gouden tip mee aan ondernemers tijdens de European FinTech Awards woensdag in Brussel. 

Ondernemers die hun bedrijf willen opschalen moeten zich focussen op één ding: bespaar op tijd. Keer op keer heeft de ervaren ondernemer en investeerder Ingels in zijn eigen onderneming en bij zijn investeringen gezien dat tijd het meest waardevolle goed is van de ondernemer. 

Gelukkig ziet hij heel veel manieren om tijd te winnen, waarvan hier vijf belangrijke: 

  1. Als je wil groeien in een nieuwe markt moet je altijd overnemen, nooit een nieuw kantoor starten. Daarmee voorkom je dat je tijd steekt in het leren kennen van een nieuwe markt en het opbouwen van een nieuwe markt.  
  2. Je moet (ook) altijd zelf verkopen. Zo leer je veel sneller wat je klanten willen en wat er beter kan, en voorkom je dat je tijd besteedt aan de verkeerde zaken. 
  3. Investeer in HR, zodat je snel de juiste mensen vindt voor jouw bedrijf en geen tijd kwijt bent met het zoeken, leren kennen en inwerken van een ongeschikte werknemer. En voorkom te alle tijde dat je ongeschikte mensen aanneemt, want dat kost heel veel tijd en geld. 
  4. Maak een eind aan een vergadercultuur. Vergaderen kost heel veel tijd en geld en levert vaak weinig op. Hou het to-the-point. 
  5. Koop een Porsche (of zorg voor de juiste beloningen). Bij een bedrijf waar Ingels mee werkte kocht de CEO een Porsche en liet hij weten dat het bedrijf ervoor betaalt. De CEO reed er doordeweeks mee, en de salesmensen met de beste prestaties mochten er in het weekend mee rijden. “Als iemand één keer met zijn vriendin een weekendje in de Porsche had gereden, dan moest hij de volgende week weer hard werken om zijn vriendin het volgende weekend niet teleur te stellen.”

Bekijk hier alle winnaars van de European FinTech Awards 2017, hier alle foto's en hier het verslag van de European FinTech Awards. 

Gerelateerde artikelen