Belegger smult van brood

Kansen volop, maar wie aarzelt kan de kneedhaak maar beter aan de wilgen hangen. Want dan is de kans groot te worden opgeslokt.

Nederlandse bakkerijen staan in de belangstelling van investeerders, grote ketens en buitenlandse banken. Ook een trend: winkels sluiten, omdat er geen opvolging is. Of vanwege de felle concurrentie, onder andere van supermarkten. De een z’n dood is de ander z’n…

Terwijl menig warme bakker op de fles gaat en geen hoop meer in de toekomst heeft, azen buitenlandse spelers en Nederlandse investeerders op de grotere bakkerijen en het handjevol ketens. Want de foodsector transformeert naar gezond en vooral niche broodproducten doen het goed. Maar die metamorfose van ‘een halfje bruin’ naar exclusief brood vergt innovatie en dus geld. Waaraan het ontbreekt bij veel kleinere bedrijven. 

Een greep uit onze databank toont recent tien grote deals voor een geschatte waarde van ruim een miljard euro. Onder de kopers van vaak oer-Nederlandse familiebedrijven zijn de Zwitserse multinational Aryzta, het Deense Givesco Bakery en de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs. 

Veeleisende consument

Volgens onderzoek van RaboResearch Food & Agribusiness nam het aantal warme bakkers sinds 2011 met 8 procent af, terwijl de vraag naar kwaliteitsbrood juist groeide en nog steeds groeit. Ketens met nieuwe commerciële concepten zijn daarentegen juist in opkomst. Bijvoorbeeld het Vlaamsch Broodhuys en Le Perron. Die laatste scoort met de biologische speltkoren zonnepit en pain medaille. En nemen zo de handschoen op die de supermarkten hebben geworpen: want voor de AH’s en Jumbo’s is brood een traffic generator en verschillende supermarktformules zijn druk aan het investeren om de veeleisende en voortdurend van smaak veranderende consument te geven wat hij en zij wil. Ongeveer 75% van het Nederlandse brood gaat over de supermarkt-toonbank. 

Win-win situatie

Het zal er niet gemakkelijker op worden voor die kleine ambachtelijke bakker op de hoek. Het prijsniveau bij de supers ligt gemiddeld 25% lager en de grote winkels kennen beduidend ruimere openingstijden dan de warme bakker. Maar door kwaliteit en beleving aan te bieden is het toekomstscenario volgens Rabobank zeker niet inktzwart. 

Daarbij wijst RaboResearch op de optie van samenwerking mét uitgerekend die supermarkt. Dat zou tot een win-win situatie kunnen leiden. Immers; de supermarkt kan een lokaal en premium product aanbieden, de bakker bulkverkopen afzetten. 

Advanced Valuation program with Prof. Kaiser
Create value for your company. Gain new insights into valuation in four days. Join this inspiring and transformative Advanced Valuation program by Prof. Kevin Kaiser on 18-21 December.

En dan zijn er nog de (internationale) kapers op de kust. Die zien wel brood in Nederlandse bakkerijen. Het Zwitserse voedingsbedrijf Arzyta kocht Pre Pain voor een bedrag tussen de 100 en 250 miljoen euro. En Goldman Sachs maakte tussen de 250 en 500 miljoen over voor Continental Bakeries, een van oorsprong traditionele bakkerij die in 1593 door Jacob Bussink in Deventer werd opgericht. Ook investeerders zien de toekomst van brood zonnig in. Egeria kocht Dutch Bakery (geschatte prijs tussen de 100 en 250 miljoen euro), Borgesius nam Bakkersland voor eenzelfde bedrag over en gaat sinds mei dit jaar als Goedhart en Borgesius (vier zelfstandige bedrijven) door het leven. 

Internationalisering

Floris Waage, partner bij investeringsmaatschappij Egeria: “Wij volgen Dutch Bakery al geruime tijd en zien veel kansen, onder meer met een verbreding van het productassortiment en een verdere internationalisering Wij denken dat we dankzij onze eerdere participaties in Izico, Ad van Geloven, Royal Sanders, United Dutch Breweries en ons internationale netwerk kunnen bijdragen bij het realiseren van deze doelstellingen.”  

En, in een lagere financiële divisie, namen Van Maanen Food Groep en Bakkerij Faber respectievelijk gefeliciTAART.nl en Bakkerij Smithuis over. Die M&A-dynamiek zal de branche ook komende jaren kenmerken, verwachten analisten. Rabobank ziet nóg een trend: “Brood- en banketbakkerijen met één werkzaam persoon laten vanaf 2013 een behoorlijke groei zien. Naar onze inschatting het effect van Heel Holland Bakt.”  

Een overzicht van deals in deze branche.

Egeria koopt Dutch Bakery (100-250 Million
Dutch Bakery koopt PB Bake Off (5-50 Million)
Standard Investment koopt Tjendrawasih (5-50 Million)
– Sonneveld Group koopt Broer Bakkerijgrondstoffen (6 million)
Borgesius koopt Bakkersland (100-250 Million)
Goldman Sachs koopt Continental Bakeries (250-500 Million)
Givesco Bakery koopt Almondy (5-50 Million)
Aryzta koopt Pre Pain (100-250 Million)
Van Maanen Food Group koopt gefeliciTAART.nl (5-50 Million)
Bakkerij Faber koopt Bakkerij Smithuis (5-50 Million)

 

Gerelateerde artikelen