Bavaria op overnamepad
De Brabantse bierbrouwer Bavaria wil verder groeien via overnames. Dat laat directievoorzitter Jan-Renier Swinkels dinsdag weten tegenover Het Financieele Dagblad.
Bavaria zag de omzet vorig jaar met 5 procent stijgen naar 531 miljoen euro en wil het groeitempo verdubbelen. Deze groeispurt moet deels komen van fusies en overnames. “Dat is nieuw voor ons, maar we vinden dat we er aan toe zijn”, aldus Swinkels. De topman van het familiebedrijf kan niet vertellen of er al concrete overnameprooien in zicht zijn.
Om de internationale groei te faciliteren stelde Bavaria vijf regiodirecteuren aan: Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika, Azie, Pacific, Amerika en Afrika. In Het FD laat Swinkels zich met name positief uit over de ontwikkelingen in Ethiopie waar de Brabanders het lokale merk Habesha produceren. De productie van 300.000 hectoliter wordt na de zomer verdubbeld. Toch zet Bavaria niet alleen in op buitenlandse groei. Swinkels wil eveneens groeien in de Nederlandse horeca. Hierbij lijkt de topman te zinspelen op de ‘gunfactor’ van kroegbazen die niet met de megabrouwers in zee willen.