Amsterdams techbedrijf koopt erop los
Hierdoor doet de verzorger van chatverkeer tussen bedrijven en hun klanten voortaan ook zaken met grote concerns als Disney, PayPal en The New York Times. Dat zijn volgens MessageBirdnamelijk klanten van SparkPost.
De deal komt nadat Messagebird al twee recente overnames had gedaan. Het kocht het Nederlandse 24sessions, dat zich bezighoudt met videobellen, en het Amerikaanse Hull, een bedrijf voor gegevensbeheer. MessageBird zelf verzorgt chatverkeer tussen bedrijven en hun klanten.
Eind vorig jaar kocht MessageBird ook het bedrijf Pusher voor 35 miljoen dollar. Dat heeft een platform waarmee allerlei verschillende softwaretalen en -diensten aan elkaar geknoopt kunnen worden.
SparkPost, de laatste prooi, is een platform dat bedrijven kunnen gebruiken voor allerlei zaken rond het verzenden en afleveren van e-mails. Voor MessageBird betekent de overname een volgende stap in het opbouwen van zijn eigen platform. MessageBird heeft 1 miljard dollar opgehaald bij investeerders om te gebruiken voor verdere groei.
In oktober staken investeerders al 200 miljoen dollar in MessageBird. Na de overname van 24sessions en Hull liet topman Robert Vis weten dat het bedrijf meer dan de helft van dit bedrag had uitgegeven. Hoeveel hij voor deze twee bedrijven had betaald, wilde hij echter niet zeggen.
MessageBird is opgericht in Amsterdam in 2011. De onderneming maakt al verbinding met miljarden apparaten in de wereld en telt bijna 20.000 klanten.
Verwacht wordt dat MessageBird nog dit jaar naar de beurs gaat. Topman Robert Vis liet recent weten dat het bedrijf zich daarop voorbereidt. Maar het zou wel slechts een optie zijn en geen doel of noodzaak. "We zitten al een tijdje tegen winstgevendheid aan en we hebben vrij veel toegang tot geld van investeerders, maar we krabbelen ook niet terug. Als bedrijf zijn we binnenkort klaar voor een beursgang. Het is alleen nog de vraag of we het ook gaan doen."