Air France-KLM zocht financiering vliegtuigen bij groene fondsen
Air France-KLM en Airbus zouden een beroep hebben willen doen op de groene stimuleringsfondsen van de Europese Unie voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. De bedrijven voerden in documenten en presentaties aan dat de uitstoot van vliegtuigen kan worden verminderd als oude modellen vervangen worden voor efficiëntere nieuwe vliegtuigen. Daarvoor zou dan de steun vanuit de door de belastingbetaler gefinancierde stimuleringsmaatregelen nodig zijn.
Dat staat in vrijgegeven documenten van klimaatlobbywaakhond InfluenceMap. Volgens Air France-KLM zou de steun in de vorm van een groene stimulans-subsidie verstrekt kunnen worden. Air France-KLM weigerde commentaar te geven. Airbus erkent dat de uitstoot van vliegtuigen kan worden verminderd als oude toestellen met pensioen worden gestuurd en worden vervangen door zuinigere types.
De documenten van Air France-KLM en Airbus maken deel uit van een reeks e-mails, brieven en standpuntnota's die InfluenceMap in het kader van de vrijheid van informatie heeft verkregen. De onthullingen komen op het moment dat investeerders steeds meer druk uitoefenen op vervuilende industrieën om openheid te verschaffen over hun lobby voor klimaatkwesties.
In het lobbyrapport wordt ook uitgebreid ingegaan op de inspanningen van andere Europese luchtvaartmaatschappijen om plannen voor het gebruik van duurzame luchtvaartbrandstof af te zwakken en kerosine te belasten. Dan gaat het onder meer om British Airways-moeder IAG, Lufthansa en Ryanair.
Volgens InfluenceMap steunen de maatschappijen de ambitie van de Europese luchtvaart om tegen 2050 niets meer uit te stoten. Maar ze zouden zich verzetten tegen specifieke klimaatregelgeving op nationaal en Europees niveau om dat doel te bereiken. Grote luchtvaartmaatschappijen die 30 miljard euro aan crisissteun hebben ontvangen, behoren "tot de belangrijkste tegenstanders van een ambitieus klimaatbeleid in de regio", aldus InfluenceMap.
(ANP)