Agressief M&A-beleid probaat middel tegen recessie

Bain & Company onderzocht de laatste recessie aan de hand van 3900 bedrijven en concludeerde: actief en agressief kopen werkt!

De cyclische aard van de economie houdt onvermijdelijk in dat er na een paar vette jaren helaas ook weer een paar magere volgen, maar helemaal machteloos zijn bestuurders niet: Bain Company onderzocht wat bedrijven kunnen doen om de volgende recessie door te komen. 3900 bedrijven werden onderzocht op hun strategie en performance tijdens de vorige recessie en dat leverde verrassende en bruikbare inzichten op. 

Het meest relevant voor de M&A Community is de verrassende conclusie dat bedrijven juist niet op hun reserves moeten gaan zitten, maar juist actief moeten zijn in overnames.

Een recessie is een prima tijd om goedkoop nieuwe onderdelen of competenties binnen te halen, om zo na de crisis slagvaardiger uit de startblokken te komen. Zo wist bijvoorbeeld Richemont – bekend van luxe horloges en pennen – sterker uit de crisis te komen door e-commerceplatforms Net-a-Porter en YooX te kopen, om zo bij het aantrekken van de markt te profiteren van stijgende online sales. 

Aan de andere kant is het ook goed om met een recessie in zicht te kijken welke bedrijfsonderdelen juist weer minder in het profiel passen: bedrijven die in afgeslankte vorm de downturn in gingen hadden minder last van verliesposten op de balans. 

Tot slot komt Bain wel met het advies om al tijdens de goede jaren te beginnen met het vaststellen van de targets en het tijdig aanleggen van cashreserves als het kapitaal nog vrolijk en goedkoop rondstroomt. Kortom, werk aan de winkel voor deal sourcers, strategen en financiers! 

Gerelateerde artikelen