Advocaten Osborne Clarke adviseren bedrijven in tech, media en retail bij overnames en venture capital investeringen
Advocaten Cristine Brinkman en Michiel Odink hebben de Zuid-As ingeruild voor een andere mentaliteit en business focus binnen hun juridische dienstverlening. Zij werkten bij de grote Zuidas-kantoren Freshfields Bruckhaus Deringer en Baker & McKenzie. In 2014 hebben zij gekozen voor sector focus en lagere en vaste tarieven. Onder de vlag van het internationale kantoor Osborne Clarke adviseren zij, onder andere, snelgroeiende Tech, media en retail bedrijven bij overnames, venture capital investeringen en internationale groei.
Amsterdam is een populaire vestigingsplaats voor veel internationale bedrijven. Veel van deze bedrijven zijn actief in technology en retail, de sweet spots van het Britse advocatenkantoor Osborne Clarke. Het bedrijf heeft zich enkele jaren terug opnieuw uitgevonden en heeft een keuze gemaakt om zich te focussen op de sectoren digital business, retail, energie en nutsgoederen, financiële diensten, life sciences en gezondheidszorg, vastgoed en infrastructuur, recruitment, transport en automotive.
Sector kennis belangrijk bij overnames
De keuze voor sectoren is bepalend voor de opening van nieuwe kantoren. Een vestiging in Amsterdam sloot naadloos aan op de visie van het kantoor. Een leger head hunters is op de Zuidas afgestuurd om dealmakers te vinden met affiniteit voor technologie. Bij Baker & McKenzie vonden ze Michiel Odink, nu één van de founding partners van het Amsterdamse kantoor. M&A advocaat Cristine Brinkman van Freshfields Bruckhaus Deringer voegde zich na de zomer van 2014 bij het team. Odink: “Ik heb een jaar in Silicon Valley gewerkt. Daar leerde ik dat branchekennis vaak belangrijker is dan je juridische specialiteit. Voor een deal bellen ze in de valley niet perse een M&A advocaat. Ze willen vooral iemand spreken die kennis heeft van de markt. Dat kan ook een intellectual property-advocaat (IP) zijn. Dat sprak mij erg aan en toen ik in Nederland terug kwam wilde ik zo werken. Toen Osborne Clarke mij benaderde was de beslissing dan ook snel gemaakt.”
Ook Brinkman was zeer gecharmeerd door de filosofie van Osborne Clarke. “Ik heb heel bewust voor het concept van Osborne Clarke gekozen. Ons businessmodel gaat uit van lagere targets voor declarabele uren, waardoor meer tijd beschikbaar is voor het (niet-declarabel) opbouwen van een cliënt relatie en begrip van de business, naast het hanteren van een flexibele aanpak voor (vaste) prijsafspraken. Dit business model levert onze persoonlijke portemonnee minder op dan bij grote Zuidas-kantoren. ’De mogelijke pot goud die je daar kan verdienen is leuk, maar je kan je ook afvragen hoeveel je echt nodig hebt. Ik verdien nu mooi en heb ook nog genoeg tijd voor mijn cliënt en voor mijn privé-leven. De dynamiek van een M&A deal vereist wel dat je doorwerkt als het nodig is. In het weekend werken we niet, tenzij het echt niet anders kan. Dat is niet anders dan bij andere kantoren van Osborne Clarke.”
Tesla, Netflix en happiness
De advocaten zien Amsterdam als een belangrijke hub voor internet-, technologie- en retailbedrijven om Europa te veroveren. Media en politiek worstelen met de status van Nederland als belastingparadijs. Volgens de dealmakers verklaart dat maar een deel van de aantrekkingskracht van de stad. Odink: “Veel bedrijven zien Amsterdam als een belangrijke toegangspoort tot Europa. Dat gaat niet alleen om een postbus. Kijk naar Netflix, Ikea, Starbucks of Tommy Hilfiger. Die bedrijven hebben grote kantoren in Amsterdam met veel werknemers. Naast de Amerikanen zie je ook bedrijven uit landen als Duitsland en India. Fiscaal concurreert Amsterdam met Luxemburg. Amsterdam verslaat Luxemburg op meerdere factoren. De ‘happiness factor’ van de stad, bereikbaarheid en de kwaliteit van de dienstverlening is belangrijk. Amsterdam staat bekend als een creatieve en kunstzinnige stad. Dat maak dat mensen er graag wonen. Niet voor niets zijn bedrijven als LinkedIn en Tesla hier gevestigd met grote kantoren.”
Volgens beide dealmakers liggen de uurtarieven en ´billable hours´ bij Osborne Clarke lager dan bij de grote zuidas-kantoren. Brinkman: “Klanten in onze sector willen een redelijke prijs. Die stoot je af als je dezelfde tarieven hanteert als de grote Zuidas-kantoren. We willen kwaliteit leveren voor onze klanten en zetten niet gelijk de teller aan als we een klant aan de lijn hebben. Wij willen ook zelf de tijd nemen om de markt goed te leren kennen en een relatie met de klant op te bouwen buiten een deal om. Dat kan niet als je scherpe targets hanteert op het aantal billable hours.”
Het kantoor heeft een duidelijk sectorfocus, maar het biedt wel een breed palet aan juridische diensten. Brinkman: “Binnen de gekozen sectoren bieden wij alle juridische diensten aan, maar specifiek voor de sectoren investeren we meer in bepaalde juridische disciplines. Vooral in de digital en technology sector is IP-recht heel belangrijk. Daarom investeren wij naar verhouding veel in IP.”
Private equity en venture capital
Private equity bedrijven en venture capital firms spelen in de technologie-sector een belangrijke rol. Brinkman: “We richten ons op Nederlandse private equity bedrijven als Bencis, Gilde en NPM, maar wijzen niet de deur aan grotere bedrijven als 3i en CVC. In de technologie-branche is venture capital een belangrijke financieringsbron. We werken daarom ook met veel VC’s samen, maar we kunnen daar nog niet al te veel over vertellen omdat de deals en relaties nog pril zijn.”
Het advocatenteam telt dertien advocaten, maar is nog lang niet op volle kracht. Het kantoor heeft de ambitie om uit te groeien tot een kantoor van dertig tot veertig man waarvan één derde van de mensen bestaat uit partners en twee derde associates. De partners zien geen problemen in het vullen van de vacatures. Het businessmodel slaat aan in de markt en er is veel interesse onder bedrijven en de open sollicitaties stromen binnen. Brinkman: “Ik merk echt dat er een positieve vibe is. Het verhaal van Osborne Clarke vertelt zich zelf door en klanten bellen vaak spontaan op. Ook zijn er veel mensen die hun CV sturen omdat onze werkwijze hen zeer aanspreekt. Dat betekent overigens niet dat we niet zelf zoeken naar mensen. Het is voor ons belangrijk dat nieuwe collega’s kwalitatief goed werk kunnen leveren en een gedegen training hebben gehad. Die komen niet altijd vanzelf binnen lopen.”
Foto: M&A advocaten Michiel Odink en Christine Brinkman