ABN AMRO en Clifford Chance adviseren TMG bij verkoop ProSieben
De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft zijn aandeel in het Duitse mediaconcern Prosiebensat.1. verkocht voor een netto-opbrengst van 391 miljoen euro. Clifford Chance adviseert TMG, met in de lead partner Hans Beerlage.
Het belang stond voor voor 230,8 miljoen euro in de laatste jaarrekening van TMG. De uitgever van De Telegraaf had een belang van zes procent in het Duitse bedrijf, wat overeenkwam met 13,1 miljoen aandelen. De verkoopprijs van 30 euro per aandeel betekent een korting van 3,5 procent op de slotkoers van donderdag. TMG wilde van het Duitse belang af omdat het zich op de Nederlandse kernactiviteiten wil concentreren. Twee andere grootaandeelhouders van Prosiebensat.1., investeringsfondsen KKR en Permira, verkleinden hun belang eerder deze week al voor een hogere prijs; 31 euro per aandeel.
ABN AMRO trad op als financieel adviseur van TMG. Clifford Chance adviseerde TMG op het juridische vlak. Het is de eerste keer dat Clifford Chance optreedt voor TMG. M&A partner Hans Beerlage leidde het internationale team bij deze transactie, dat verder bestond uit Michael Otte, Mark Loefs en Dirk-Jan Duynstee van kantoor Amsterdam. Bernd Meyer-Witting en Simone Schuler van kantoor Frankfurt adviseerden over reglementaire aspecten betreffende de Duitse media en Philipp von Ploetz adviseerde over het Duitse ondernemingsrecht en effectenrechtelijke aspecten. Verder zaten Tony Lally en Simon Thomas van kantoor Londen in het team, evenals Arthur Levi die adviseerde over de Amerikaanse effectenrechtelijke aspecten.
Deutsche Bank trad op als de enige bookrunner en heeft de transactie onderschreven.