Aandeel boutiques in M&A markt groeit
Het aandeel van onafhankelijke M&A adviseurs in de VS en het Verenigd Koninkrijk in de M&A markt groeit. Dat schrijft het Financial Times. In 2013 ging 31,4 procent van alle Europese M&A fees naar boetiques, vergeleken met 18,1 procent in 2012.
Volgens de krant is dat mede het gevolg van de vele dealmakers die voor zichzelf zijn gegaan of bij gespecialiseerde bedrijven zijn gaan werken toen grote banken veel kortten op hun M&A praktijken als gevolg van de neergang in de M&A markt. Als voorbeelden noemt de FT financieel adviseurs Moelis, Ondra, Zaoui & Co en Robey Warshaw.
Ondertussen lijken de grote zakenbanken zich terug te vechten. In de eerste helft van 2014 is het aandeel van boutiques iets gedaald naar 30,2 procent. De meeste high-end boutiques hebben een focus op M&A, maar steeds meer bedrijven zoeken andere gebieden op als vermogensbeheer en aandelenhandel.
De verschuiving van gespecialiseerde advieskantoren naar andere financiële diensten is het mede het gevolg van regulering van banken. In veel segmenten van de markt ontstaat ruimte omdat grotere banken gedwongen zijn kritischer te kijken naar de markten waar ze in opereren en welke klanten het meest aantrekkelijk zijn om te bedienen.
In de VS zijn banken beperkt in de handel van aandelen als gevolg van de Volcker richtlijnen. In Europa moeten banken meer kapitaal aanhouden als gevolg van Basel III. Ook speelt mee dat de salarissen van bankiers onder druk staan en bankiers juridisch meer verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen van hun handelen.
Werknemers van de groeiende onafhankelijke bedrijven geloven dat zij een aantrekkelijkere werkgever zijn dankzij de ondernemende cultuur en de directe relatie tussen werk en beloning als gevolg van de partnershipstructuur. De krant citeert Gary Paulin van Aviate Global, een aandelenhandelaar opgericht in 2007. “De grotere trend beweegt van de grote instituten naar het individu.” Ook technologie speelt een rol. “Ontwikkelingen in de IT hebben als gevolg dat apparatuur en software die voorheen alleen verkrijgbaar was voor de grote banken nu ook ‘van de plank’ gekocht kan worden”, zegt James Barty van de British Bankers’ Association.
Gevestigde zakenbankiers zien geen grote bedreiging in de boutiques. Ze leveren juist additionele diensten. Volgens een managing director bij een grote Amerikaanse bank zijn er maar weinig bankiers die zo’n sterk personal brand hebben dat zij succesvol zijn zonder de steun van een grote bank.