Young M&A Zomerfeest: Netwerken gaat niet over slijmballen, maar over wie je bent
Voor het zomerfeest van de Young M&A Community verruilden de dealmakers de statige torens van de Zuidas voor de rafelige festivalranden voorbij Sloterdijk bij Up Events. Ondanks dat het weer niet helemaal meewerkte vonden de toch meer dan honderd jonge M&A-talenten de weg naar het feest, en het was dan ook gezellig druk.
De zomerborrel was een mooie gelegenheid om even terug te kijken op een veelbewogen eerste half jaar van 2023. Er zijn heel wat mooie deals gedaan, maar de schuivende ijsschotsen in het macro-economisch klimaat hebben wel merkbare invloed op de markt voor fusies en overnames.
Naast het weerzien met oude bekenden in de community is zo’n zomerborrel natuurlijk een uitstekende gelegenheid om het netwerk uit te breiden. Maar hoe doe je dat? Nu zijn de meeste Young M&A’ers nou niet bepaald de muurbloempjes van het schoolfeest die lastig contact leggen, maar ook netwerken is een vaardigheid die je met een beetje trainen en veel oefenen kan verbeteren. Na de introductie van Isabel Klerks namens Sijthoff Media trad dan ook Charles Ruffolo aan – de ‘NetworKing’ verzorgt al bijna dertig jaar trainingen in de edele kunst van de functionele gezelligheid.
Met een wervelende presentatie bracht hij de aanwezigen de basisprincipes van het netwerken bij. Het belangrijkste? Vertrouwen. “Netwerken”, zei Ruffolo, “gaat om het opbouwen van vertrouwen op basis van helder gecommuniceerde normen en waarden. Als dat vertrouwen er dan eenmaal is kan het netwerk weer worden ingezet door de partijen binnen het netwerk om de wederzijdse wensen en noden tegemoet te komen. Het is daarom altijd belangrijk om goed te luisteren en goed te onthouden wat de ander drijft. Goed netwerken vraagt dus ook om een goed zelfbeeld: wat kan ik bijdragen, wat wil ik uit deze interactie halen, wat zijn mijn normen en waarden en wat zijn mijn struikelpunten?”
Het was geen statisch praatje op een podium: Ruffolo liep tijdens zijn verhaal door de zaal waarbij hij, en passant, met wat handige grapjes en woordjes, snel even wat connecties legde tussen enkele deelnemers in de zaal. En hij wees de zaal terecht: bij de ingang had hij iedereen zijn kaartje gegeven, maar niemand had hem een kaartje teruggeven. Oei: ‘Ruf’ wist precies dat sommige aanwezigen er door hun kantoorgenoten op uit waren gestuurd om met een stapel kaartjes terug te komen, dus het is essentieel om ook de gewoonte van het uitwisselen van een kaartje onder de knie te krijgen. Geen kaartje? Geen probleem: direct iemand toevoegen op LinkedIn is ook helemaal prima. Gelukkig gaf Ruffolo de deelnemers niet alleen een kaartje, maar ook zijn boek: zo kunnen de deelnemers tijdens de zomervakantie nog even rustig op het onderwerp studeren.
Ruffolo woont trouwens al tientallen jaren in Nederland en doorspekt zijn verhaal dan ook met Nederlandse termen en grappige imitaties van zijn publiek. Zo is ‘Networking not about slijmballen, but about who you are’ en nam hij afscheid van de zaal met een welluidende ‘Doeeei!!!’
Na de snelcursus van Ruffolo was het aan de zaal om aan te schuiven bij de barbecue en onder het genot van een drankje de netwerktips in de praktijk te brengen. Met dank aan sponsor Ansarada stond er een heerlijke maaltijd voor de deelnemers klaar. Het was aan de sfeer in de zaal te merken dat dat de aanwezigen prima afging. Na de borrel stapte de community weer op de fiets, met een stapeltje kaartjes en flink wat nieuwe LinkedIn-connecties op zak.
Houd de eventkalender en nieuwsbrief in de gaten voor aankomende events voor de (Young) M&A Community.
Schrijf je alvast in voor het M&A Criterium op 14 september en het Young M&A Forum op 19 oktober of bekijk de hele M&A community events agenda.
Fotografie: Robert Tjalondo