VEECEE AI-evenement: ‘Hemmingway spreekt nu Mandarijn’
Nu het einde van 2023 nadert, bestaat er weinig twijfel over wat op dit moment het grote thema in de technologie is: kunstmatige intelligentie. Er staan grote dingen op stapel. Nu er bijna elke week nieuwe en betere versies van de grote AI-modellen worden uitgebracht en wereldleiders recentelijk in Bletchley Park bijeenkwamen om de impact van machine minds op vrijheid en democratie te bespreken, lijkt het erop dat we een belangrijk keerpunt in het traject van de technologie bereiken.
Op kleinere schaal worden investeerders geconfronteerd met de vraag wat AI betekent voor hun bestaande portefeuillebedrijven. Veel durfkapitaalbedrijven in het ecosysteem proberen het geld bij elkaar te krijgen om de startups in de implementatielaag op te bouwen die de grote, cloudgebaseerde modellen kunnen vertalen naar praktische toepassingen voor consumenten en bedrijven.
Tijdens de laatste VEECEE-bijeenkomst van 2023, werd de VEECEE Community op het Amsterdamse kantoor van Google verwelkomd door Raphael Neuhaus, die de Google-diensten beheert die worden geleverd aan Nederlandse startups en scale-ups, en die uiteraard goed gepositioneerd is om met het publiek te praten over wat de nieuwste generatie van Google’s AI kan bijdragen aan hun portefeuillebedrijven.
De community verwelkomde Diederik Veelo op het podium. Diederik is Hoofd Innovatie bij creatief productiebureau Ambassadors en oprichter van creatief productieplatform Cube en Vocoda.ai, een stemsynthesestudio die met behulp van AI realistische stemmen produceert voor reclamedoeleinden. Klanten zijn onder meer Apple TV, HBO, Adidas en G-Star.
Hij gaf de VC-professionals een glimp van hoe AI de reclame momenteel transformeert. Met het huidige tempo van de ontwikkelingen op het gebied van AI zijn het momenteel meer vragen dan antwoorden, maar één ding hoeven we ons niet langer af te vragen: we weten nu hoe de beroemde Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway klinkt in het Mandarijn.
Het Amsterdamse reclamebureau gebruikte spraak-naar-spraak AI om een stemmodel te synthetiseren dat de stem van Hemingway in het Mandarijn nabootst en deze ‘the old man and the sea’ te laten voorlezen, als onderdeel van een advertentiecampagne voor de Chinese tak van uitgeverij Penguin. Het was een van de vele toepassingen die Veelo en zijn bureau hebben ontwikkeld om generatieve AI te integreren in het creatieve proces.
Een ander interessante case was de campagne die ze rond Lionel Messi ontwikkelden – de voetballer is een onwillige acteur met heel weinig tijd, dus om de ontwikkelingstijd van meerdere campagnes te besparen gebruikten ze body doubles en AI morphing om hem in veel meer advertenties te krijgen dan mogelijk zou zijn geweest met traditioneel filmen.
Misschien nog verbazingwekkender dan de getoonde imitatietrucs was de ongelooflijke snelheid waarmee de generatieve AI zich ontwikkelt. Grote sprongen worden gemeten in weken in plaats van in jaren of maanden. Veelo toonde in de zomer van 2022 een paar herhalingen van de prompt ‘Vrouwen voor het Vrijheidsbeeld’, met een tussenpoos van een paar weken, die helemaal gingen van enigszins griezelige en absoluut surrealistische foto’s aan het begin tot foto’s die perfect acceptabel zijn in een reclamecampagne, waarbij belangrijke aspecten als beeldresolutie en kleurdiepte snel de traditionele normen inhalen.
De volgende op het podium was Sohrab Hosseini van Orquesta. Orquesta werd onlangs ondersteund door Curiosity VC en Adriaan Mol en biedt SaaS-bedrijven een uniforme gateway voor directe integratie van verschillende LLM-modellen, waaronder die van OpenAI, Azure, Google, Hugging Face en Cohere.
Hosseini legde uit hoe bedrijven zoals het zijne in de middleware de leidingen leveren die het AI-ecosysteem met elkaar verbinden. Het doel van deze middlewarelaag is tweeledig. De eerste is het slaan van een brug tussen de grote modellen van grote AI-bedrijven als Google en OpenAI en de praktische toepassingen op consumenten- en ondernemersniveau. Databeheer, load-switching, het verbinden van meerdere AI-modi en -modellen, kostenbeheersing – dit zijn allemaal taken die in de middleware-laag worden uitgevoerd.
Het tweede doel van de middleware is om een brug te slaan tussen de gebruikers met technische kennis en niet-technisch personeel: door een workflow zonder code te bieden, wordt de kracht van AI-tools in handen gelegd van een veel grotere groep domeinexperts, waarbij de grote AI-modellen de praktische behoeften van gebruikers met hun specifieke zakelijke behoeften uitvoeren.
Hosseini gaf het publiek een paar tips: probeer niet alles in één keer te doen, maar begin met een paar kleine, duidelijk omschreven gebruiksscenario’s; vertrouw niet op één model, maar probeer meerdere modellen en modaliteiten te integreren (met de toegevoegde opmerking dat er naast de grote, algemene modellen een nieuwe reeks kleinere en meer gespecialiseerde modellen op komst is). Het is ook essentieel om niet te veel te verzanden in de wrijvingen in de huidige generatie modellen; met de snelheid van de ontwikkeling zullen de meeste problemen vrij snel worden opgelost.
Geïnspireerd door de creatieve mogelijkheden van AI en voorzien van een overzicht van hoe grote modellen met behulp van middleware in praktische toepassingen kunnen worden omgezet, had de gemeenschap veel te bespreken tijdens de daaropvolgende borrels bij Google.
Dit VEECEE Community-evenement werd gesponsord door Google Cloud en Houthoff.
Google Cloud wil venture capital-firma’s ondersteunen in hun missie om te investeren in bedrijven met een hoog potentieel. Portfolio-startups kunnen hun cloudplatform gratis gebruiken via het startup-programma van Google Cloud. En hoewel ze hun producten gratis bouwen met de cloud van Google, krijgen ze hulp van de technici van Google. Dit wordt uitgelegd in deze casestudy over een Amsterdams portefeuillebedrijf van Antler.
Beeld: Robert Tjalondo
Lees ook: VEECEE Rondetafelgesprek: De impact van generatieve AI